چکیده:
هدف: افتخارنامه حیدری سروده میرزا مصطفی افتخارالعلما، مشهور به صهبای آشتیانی یکی از حماسههای مذهبی مهم در عصر قاجار است. افتخارنامه دارای ۴9 مجلس تصویر با رقم «میرزا نصرالله» است. این تصاویر که با طرّاحی قوی و قلمگیریهای ظریف و ماهرانه اجرا شدهاند، همگی دارای موضوع داستانی و در ارتباط نزدیک با موضوع و داستان متن نوشتاری هستند و تحلیل آنها در شناخت سبک نگارگری نسخ چاپ سنگی حائز اهمیت فراوان است. در این پژوهش، مهمترین ویژگیهای این تصاویر معرفی شده است.روش/رویکرد پژوهش: جستار حاضر به روش توصیفی-تحلیلی و با بهرهگیری از شیوه مطالعات کتابخانهای تصاویر یگانه نسخه چاپ سنگی افتخارنامه را بررسی نموده و نتایج خود را با استفاده از فن تحلیل محتوای کیفی ارائه نموده است.یافتهها و نتایج: با بررسی تصاویر موجود در کتاب مشخص شد که تمام آنها در زمینههای مضامین دینی و وقایع و جنگهای مذهبی و به تصویرکشیدن بخشهای تأثیرگذار زندگی حضرت علی (ع) است. تصویرپرداز با ایجاد تغییراتی در نگارگری مذهبی و با الهام از متن افتخارنامه حیدری، تصاویری بسیار هنرمندانه، ظریف و پرکار خلق کرده و از صنعت چاپ سنگی برای انتقال مفاهیم مذهبی شیعه استفاده وافر برده است. در این تصاویر پیکرههای انسانی در مرکز توجه قرار گرفتهاند. انتقال مفاهیمی که پیش از چاپ سنگی بر عهده رنگ بود، به عهده خط نهاده شده است؛ بنابراین، قلمگیری، دورگیری، نازکی و ضخامت و تیرگی و روشنی خطوط در این تصاوبر اهمیت فوقالعاده دارد. بخش عمده متن هر تصویر را نقشهای اولیا به خود اختصاص میدهند. هنرمند نقاش حوادث و رخدادهایی را که در زمانهای گذشته اتفاق افتاده، بر مبنای عوامل طبیعیای که در دنیای واقعی تجربه کرده است، بازنمایی کرده است. به همین سبب پیکره انسانها، شکل فرشتگان، ساختار بناها، لباس و عناصر تزئینی تصاویر، مطابق با سنتهای مرسوم در عصر قاجار است.
Objective: Iftikharnama-yi Haydari composed by Mirza Mustafa Iftikhar al-‘Ulama, known as Sahba-yi Ashtiyani, is one of the most important religious epics in the Qajar era. Iftikharnama has 49 diptychs of paintings with the signature of "Mirza Nasrullah". These illustrations, which are executed with strong design and delicate and skillful penning, all have a story theme and are closely related to the theme and story of the written text and their analysis is very important in understanding the painting style of lithographic copies. This research tries to introduce the most important features of these illustrations.Research Method/Approach: The present research has analyzed the illustrations of the only lithographic copy of Iftikharnama using the descriptive-analytical method and using the method of library studies and presented its conclusions using the qualitative content analysis.Findings and Conclusion: By examining the illustrations in the book, it was found that all of them are related to religious themes and religious events and wars, and depiction of the impressive parts of the life of Imam Ali (A.S.). By making changes in religious painting and inspired by the text of Iftikharnama-yi Haydari, the illustrator has created very artistic, delicate and elaborate illustrations and has made ample use of the lithography industry to convey the religious concepts of Shi'a school. In these pictures, human figures are in the focus of attention. Conveyance of concepts that was carried out by paint prior to lithography has been carried out by script; therefore, outlining, delineating, thinness, thickness, darkness, and lightness of the scripts are extremely important in these illustrations. The main part of the text of each picture is devoted to the images of awliya (the saints). The artistic painter represents the incidents and events that took place in the past, based on the natural factors that he experienced in the real world. For this reason, the figures of humans, the forms of the angels, the structures of the buildings, clothes and ornamental elements of the illustrations are in accordance with the traditions prevalent in the Qajar era.