چکیده:
یکی از گفتمانهای بینارشتهای که در ادبیات نمایشی و در میان نمایشنامهنویسان ایرانی تاثیر بسزایی دارد، گفتمان شرقشناسی و بهویژه «شرقشناسی وارونه» است. شرقشناسی وارونه برخلاف شرقشناسی که شرق را از چشمانداز غربیان تعریف میکند میخواهد شرقیان خویشتن خویش را بشناسند و به صورتبندی غرب، که ذاتا متفاوت و در تضاد با ارزشهای اصیل و حقیقی شرق است، بپردازند و در برابر بسط و سیطرهی مدرنیته از شرق اصیل حفاظت کنند. متاثر از این رویکرد، از دههی 1340 خورشیدی، نمایشنامههایی پدید میآمدند که نمایانگر ارزشهای شرقی در برابر غربی بودند و آن ارزشها را از طریق «کلام، اعمال و اشیاء» آشکار میکردند. با تسلط شرقگرایی بر اندیشهی نمایشنامهنویسان، تصویری که از بدن شخصیتها در ادبیات نمایشی ایران ارایه میشود نیز از این رویکرد مستثناء نیست و بر مبنای شرقشناسی وارونه، بدن شخصیتها ارزشی ایدیولوژیک به خود میگیرد. از طرفی توجه و تمرکز بر بدن ایدیولوژیک در ادبیات نمایشی ایران آشکارکنندهی وجه ایدیولوژیک نمایشنامه است؛ معمولا در پژوهشهای صورت گرفته درباره نمایشنامهنویسی ایران اغلب بر روی زبان، روایت و شخصیتپردازی تمرکز میشود و توجه به بازنمایی بدن در متن نمایشنامه، که درواقع نخستین پدیداری است که انسان از طریق آن عالم و جهان خارج را ادراک و بهواسطهی آن اندیشه و افکار خود را بیان میکند، مورد غفلت قرار میگیرد. بر این مبنا و براساس گفتمان شرقشناسی وارونه، ادبیات نمایشی ایران نیز وارد جدال ایدیولوژیک میان شرق و غرب شد و در اندیشهی حاکم بر آثار هم تاثیرگذاشت و نمود یافت. این نمودها نهتنها در زبان و ایدههای موجود در اثر بلکه در تصویر و توصیفاتی که نمایشنامهنویسان از بدن شخصیتها ارایه میکنند و نشانههایی که شخصیتها بر بدن خود حمل میکنند، قابلتحلیل است. در این مقاله ضمن بسط این جدال ایدیولوژیک میان شرق و غرب با محوریت بدن، به بررسی موردی سه نمایشنامهی جعفرخان از فرنگ آمده (1300) اثر حسن مقدم، موش (1342) اثر بهمن فرسی و آهسته با گل سرخ (1364) اثر اکبر رادی که در سه دورهی تاریخی پس از انقلاب مشروطه، آغاز صنعتی شدن و پس از انقلاب اسلامی نگاشته شدهاند و آشکارا و نهان تضاد ایدیولوژیکی ارزشهای شرقی و غربی را موردتوجه قرار دادهاند، خواهیم پرداخت.
One of the interdisciplinary discourses that have a great influence in dramatic literature and among Iranian playwrights is the discourse of Orientalism and especially “ Orientalism in Reverse.” Orientalism in Reverse, unlike Orientalism, which defines the East from the perspective of the Westerners, wants the Orientals to know themselves and deal with the formation of the West, which is inherently different and in conflict with the original and true values of the East, and protect the original East against the expansion and dominance of modernity. Influenced by this approach, since the 1340s, plays have emerged that represent eastern values against western ones and reveal them through “words, actions and objects.” By the dominance of orientalism on the thought of playwrights, the image of the characters’ bodies represented in Iranian dramatic literature is not excluded from this approach, and, based on the Orientalism in Reverse, the characters’ bodies take on an ideological value. On the other hand, focusing on the ideological body in Iranian dramatic literature not only reveals the ideological side of the play, but usually in the studies conducted on Iranian playwriting, they often focus on language, narrative and characterization, and paying attention to the representation of the body in the text of the play, which is actually the first phenomenon through which man perceives the outside world and expresses his thoughts, has been neglected. On this basis and based on the discourse of Orientalism in Reverse, Iran’s dramatic literature also entered into the ideological conflict between East and West, and this had an impact on the ruling thought of the works. These manifestations can be analyzed not only in the language and ideas in the work, but also in the images and descriptions that the playwrights provide of the characters’ bodies and the signs that the characters carry on their bodies. In this paper, while explaining this ideological conflict between the East and the West centered on the body, three plays of Jafar Khan Came from the West (1300) by Hasan Moghadam, Mouse (1342) by Bahman Forsi, and Slow with Rose (1364) by Akbar Raadi, which were written in three historical periods after the constitutional revolution, the beginning of industrialization, and after the Islamic revolution, and which openly and covertly focus on the ideological conflict of Eastern and Western values, will be examined.