چکیده:
یکی از انواع دینداری، دینداریای است که تحتتأثیر باورهای بعضاً غیرمستند و عوامگرایانه قرار گرفته و بهاصطلاح عامیانه نامیده میشود. دینداری عامیانه مانند دیگر انواع و اقسام دینداری مظاهر و تجلیاتی اجتماعی و فرهنگی داشت که یکی از آنها، توسل به استخاره و تصمیمگیریهای خرد و کلان بر اثر آن بود. در عصر قاجار، ایران خواهناخواه وارد دنیای مدرن شد و تحتتأثیر مناسبات و روابط و مسائل خاص جاری در آن شد. هیئتحاکمه، دولتمردان و حتی مردمان عادی که خود را در شرایط و زمانۀ تازهای میدیدند، برای آرامش خود یا وابستگانشان و یا پایین آوردن ضریب یا احتمال خطا در تصمیمگیری، ناگزیر به استخاره که به معنای انعکاس اراده خداوندش میپنداشتند، پناه میبردند و آن را مبنای تصمیمات خود قرار میدادند. پژوهش حاضر با بهرهگیری از رویکرد زمینهشناسی تاریخی و استفاده از اسناد و مدارک و منابع مربوط به حوزۀ دینداری، سیاست و فضای غالب عمومی، رواج و کارکردهای استخاره، بهویژه در بستر سیاست را در عصر قاجار، در بازه زمانی سلطنت ناصرالدین شاه (حک: 1264-1313ق) تا محمدعلی شاه (حک: 1324-1327ق) مورد بررسی قرار دادهاست. بررسیهای صورتگرفته نشان میدهد علل و دلایلی چون ماهیت فردی و استبدادی حکومت، عدم اعتماد عمومی، پایین بودن میزان آگاهی طبقات گوناگون، نیازهای روحی و فردی، ترس از مواجهه با نتایج تصمیمات غلط، توجیه خود و دیگران، رسیدن به آرامش و پرهیز از تردید و البته فرار از مسئولیت تصمیمات بزرگ و انتساب آن به خداوند، موجب رواج استخاره در دورۀ زمانی موردبحث بودهاست.
One of the types of religiosity is the religiosity that is influenced by sometimes undocumented and populist beliefs and is called folk. Folk religiosity, like other types of religiosity, had social and cultural manifestations, one of which was resorting to istikhara and making micro and macro decisions as a result of it. In the Qajar era, Iran entered the modern world willingly or unwillingly and was influenced by the relations and special issues current in it. The ruling body, the government of men and even ordinary people who saw themselves in new conditions and times, for the peace of themselves or their dependents or to reduce the coefficient or the possibility of error in decision-making, they inevitably sought refuge in Istikhara, which they thought meant the reflection of the will of God, and that used as the basis for their decisions. Using the historical context approach and using documents and sources related to the field of religiosity, politics and the dominant public atmosphere, the present research examines the prevalence and functions of Istikhara, especially in the context of politics in the Qajar era, during the reign of Naser al-Din Shah until Muhammad Ali Shah has investigated. The research shows that the causes and reasons such as the individual and authoritarian nature of the government, lack of public trust, the low level of awareness of various classes, spiritual and individual needs, fear of facing the results of wrong decisions, justifying oneself and others, achieving peace and avoiding Hesitation and of course escaping the responsibility of big decisions and attributing it to God has caused the prevalence of Istikhara in the discussed time period