چکیده:
بر اساس آیات و فرامین الهی، پیامبر اعظم صلیاللهعلیهوآله و اعظم پیامبران علیهمالسلام به عنوان آخرین فرستاده آسمانی رسالت داشت جامعه و امتی یگانه، فراگیر،
معتدل و متعادل، حقمدار، عدالت گستر و نمونه و شاهد بر همگان و به بیان دیگر، بهترین جامعه و امت از آغاز خلقت تا کنون را ایجاد نماید.
در این نوشتار ضمن اشاره به آموزههای جامعهساز در آیات قرآن و روایات، هفت اصل از آن آموزهها به تفصیل بررسی شده است:
1. اصل اقامه عدالت توسط همه مردم در زندگی فردی و اجتماعی؛
2. اصل وحدت، حل و فصل اختلافات و مهرورزی؛
3. اصل تعاون و همکاری در کارهای خیر و عدم تعاون در گناه و تجاوز؛
4. اصل احسان و نیکوکاری و انفاق و مبارزه با فقر و بسط درست کاری و صداقت در داد و ستدها؛
5. اصل مسئولیت نظارت همگانی یا امر به معروف و نهی از منکر؛
6. اصل مبارزه با هر گونه فساد اخلاقی، مالی، اداری و سیاسی؛
7. اصل ساماندهی و بسامان نمودن امور.
با توجه به این که بر اساس وعده خداوند در قرآن کریم، جامعه بشری، به سوی بسط و گسترش روزافزون اسلام و تحقق اراده الهی مبنی بر حاکمیت
مطلق ارزشهای الهی در حال حرکت است و در آینده، جامعه جهانی واحد و تکامل یافتهای به رهبری مهدی موعود از اهلبیت مطهر پیامبر صلیاللهعلیهوآله تشکیل
خواهد شد که در آن همه ارزشهای امکانی انسانیت به فعلیت میرسد و انسان به کمال حقیقی و سعادت واقعی خود خواهد رسید، رسالت همه مذاهب
اسلامی، برنامهریزی و گام برداشتن در جهت تحقق اهداف جامعهسازی نبی مکرم اسلام صلیاللهعلیهوآله و بر مبنای قرآن و سیره گرانسنگ نبوی دانسته شده است.
خلاصه ماشینی:
"(2) به راستی چگونه میتوان خود را پیرو سنت و سیره یا شیعه پیامبر و اهلبیت دانست و با متهم ساختن و تکفیر یکدیگر، به تفرقهافکنی در میان امت اسلامی پرداخت؟ مگر نه آن است که افزون بر تلاشهای رسول اعظم صلیاللهعلیهوآله ، بزرگترین صحابی آن حضرت، امام علی علیهالسلام ، نیز بیشتر از دوران مبارزه در کنار رسول خدا، یعنی بیست و پنج سال از عمر گرانقدر خود، را برای وحدت میان امت اسلامی صرف نمود و از حق مسلم ولایت خود نیز چشم پوشید؟ پس چگونه در شرایط حساس کنونی که امت اسلامی به وحدت نیاز مبرم و بیشتری دارد، بر خلاف روش آن اولیای الهی، تعصبهای نژادی، تقلیدهای کورکورانه، پیروی نابجا از روشهای غلط نیاکان و پیشینیان، (3) و اصرار بر اشتباهات برخی از بزرگان (4) توانسته است از طرح و نشر اندیشههای وحدتآفرین، بر اساس حق و منطبق بر سنت نبوی و علوی سر برتافته و برای برنامهریزی، رویکرد و رهیافت عملی تحقق آن مانعتراشی کند؟ آیا به راستی این همه بدبینی، سوءبرداشت، یکسویهنگری، اتهام و تهمت به یکدیگر برای اثبات درستی مذهب خود و ابطال مذهب دیگری که در میان فرق و مذاهب اسلامی به وجود آمده و ______________________________ 1ـ آیه، از سوره حجرات و مدنی است، پس جریان در مدینه و حتی پس از سال پنجم هجرت بوده است، اما مخاطبان از مهاجران قریش بودند که بر سلمان فخرفروشی کرده بودند."