چکیده:
یکی از مکانهایی که بهخوبی بیانگر معماری و هنر دوران قاجار است، مسجد و مدرسۀ شیخ عبدالحسین تهرانی است. این مسجد و مدرسه در بازار بزرگ تهران قرار داشته و بههمت امیرکبیر و شیخ عبدالحسین تهرانی ساخته شده است. هماکنون نیز با گذشت بیش از 150 سال از ساخت آن، کانونی برای تحصیل طلاب و تبلیغ فرهنگ اسلامی است. معماری و تزئینات مسجد و مدرسه بسیار زیبا و قابل توجه است و کتیبههای متعددی از دوران قاجار، پهلوی و انقلاب اسلامی در آن نصب شده است. علیرغم یادداشتهای پراکنده و مقالات اندکی که به این امر پرداختهاند، کتیبهها و معماری مسجد و حوزۀ شیخ عبدالحسین بهطور کامل، بررسی نشده است و هنوز موارد و جزئیات مبهمی که نیاز به تحقیقات کتابخانهای و بهویژه میدانی دارد، باقی است. در نوشتار حاضر، به تبیین و بررسی وضع و اسلوب و معماری مسجد و مدرسه پرداخته شده و کتیبههای آن خوانش شده است. روش گردآوری اطلاعات کتابخانهای و میدانی و پردازش اطلاعات، توصیفی تحلیلی میباشد. شیوۀ ارجاعات و استنادات، درونمتنی APA است و در متن، از هفت مدرک (تصویر معماری و کتیبه) استفاده شده است.
Sheikh Abdul Hussein Mosque and Seminary is a place that best exemplifies the architecture and art of the Qajar era. Amir Kabir and Sheikh Abdul Hussein Tehrani worked together to build this mosque and school in Tehran’s Grand Bazaar. It remains a center for student education and promotion of Islamic culture even though it has been constructed for more than 150 years. The mosque and seminary’s architecture and decorations are both stunning and noteworthy, with numerous inscriptions from the Qajar, Pahlavi, and Islamic revolution eras installed in them. Despite the scattered notes and few articles that have dealt with this matter, the inscriptions and architecture of the Sheikh Abdul Hussein Mosque and Seminary have not been fully investigated, and there are still some vague details that require libraries and especially field research. The mosque and seminary’s status, style, and architecture are explained and examined in this article, and its inscriptions are examined. Descriptive and analytical methods are used to collect library and field information and process it. In the text, reference and citations are handled using the APA in-text method, and seven documents (architectural images and inscriptions) are utilized.