چکیده:
تحقیق حاضر به بررسی رابطه فرهنگ سازمانی با کیفیت زندگی کاری و مدیریت روابط با مشتری در بین کارکنان سازمان تامین اجتماعی میپردازد.،که در نوع خود جدید میباشد. در این تحقیق از مدل رابینز برای اندازهگیری فرهنگ سازمان و مدل والتون برای کیفیت کاری و مدل سین و همکاران برای مدیریت روابط با مشتریان (CRM) استفاده شده است. جامعه آماری تحقیق شامل کارکنان سازمان تامین اجتماعی خراسان رضوی در شعب هفتگانه مشهد میباشد که تعداد آنها 750 نفر و برای حجم نمونه تحقیق با توجه به جدول مورگان 254 نفر در نظر گرفته شده است. ابزار گردآوری پرسشنامه استاندارد بوده که از روایی لازم برخوردار و پایایی آن با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ محاسبه گردید که نشان از همسانی درونی پرسشنامهها میباشد. نتایج بدست آمده بر اساس آزمون مدل معادلات ساختاری حاکی از وجود رابطه معنادار و مثبت بین فرهنگ سازمانی با مدیریت روابط با مشتریان و کیفیت زندگی کاری و همچنین رابطه معنادار و مثبت کیفیت زندگی کاری با مدیریت روابط با مشتریان بود. علاوه بر این نتایج نشان داد که کیفیت زندگی کاری رابطه رفاه ذهنی سهامداران و مدیریت روابط با مشتریان را میانجیگری میکند.
The current research examines the relationship between organizational culture and the quality of work life and customer relationship management among social security organization employees, which is new in its kind. In this research, Robbins' model was used to measure organizational culture, Walton's model was used for work quality, and Sin et al.'s model was used for customer relationship management (CRM). The statistical population of the research includes the employees of Khorasan Razavi Social Security Organization in the seven branches of Mashhad, whose number is 750 people, and 254 people are considered for the sample size of the research according to Morgan's table. The tool used to compile the questionnaire was a standard one, which has the necessary validity and its reliability was calculated using Cronbach's alpha coefficient, which shows the internal consistency of the questionnaires. The results obtained based on the structural equation model test indicated the existence of a significant and positive relationship between organizational culture and customer relationship management and the quality of work life, as well as a significant and positive relationship between the quality of work life and customer relationship management. In addition, the results showed that the quality of working life mediates the relationship between the subjective well-being of shareholders and the management of relationships with customers.