چکیده:
زمینه و هدف: خودادراکی، قضاوت افراد را در مورد تواناییهای خود به منظور دستیابی به یک هدف خاص منعکس می کند؛ بنابراین با توجه به اهمیت این مولفه در تقویت تحول کودکان و همچنین کمبود ابزار معتبر و کافی در کشور ایران برای سنجش خودادراکی کودکان، پژوهش حاضر با هدف اعتبارسنجی و تحلیل عاملی تائیدی نسخه فارسی مقیاس خودادراکی کودکان (هارتر، 2012) در بین گروهی از دانشآموزان ایرانی انجام شد. روش: روش پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی دانش آموزان دختر سنین 10 تا 12 ساله شهر تهران در سال تحصیلی 1401-1400 بود که با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس 347 دانش آموز انتخاب شدند. برای انجام تحلیلهای آماری از نرمافزارهای AMOS و SPSS24 استفاده شد. یافتهها: پس از ترجمه و اخذ نظرات کارشناسان خبره و آزمودنیها، روایی صوری مقیاس تایید شد. نتایج تحلیل عاملی تاییدی نیز نشان داد که در نمونه دانش آموزان ایرانی ساختار شش عاملی مقیاس با دادهها برازش مطلوبی داشت. مقادیر ضرایب همسانی برای خرده مقیاسهای صلاحیت تحصیلی، صلاحیت اجتماعی، صلاحیت ورزشی، ظاهر فیزیکی، هدایت رفتاری، و خودارزشی کلی به ترتیب برابر با 76/0، 65/0، 73/0، 81/0، 70/0، و 79/0 به دست آمد. نتیجه گیری: در مجموع نتایج مطالعه حاضر نشان داد که مقیاس خودادراکی کودکان برای سنجش ادراک کودکان نسبت به قابلیتهای خود در دانش آموزان ایرانی ابزاری روا و معتبر است. این ابزار میتواند جهت اندازه گیری خودادراکی در بخشهای پژوهشی و درمانی مورد استفاده قرار گیرد.
Background and Purpose: Self-perception reflects people's judgment of their abilities to achieve a certain goal. Therefore, considering the importance of this component in reinforcing children's development and taking into account the lack of a valid and appropriate tool in Iran to assess self-perception in children, this study is focused on validation and confirmatory factor analysis of the Persian version of Self-perception Profile for Children (Harter, 2012). Method: The present study was a descriptive correlational study. The study population included all the female students aging 10-12 in Tehran during the academic year 2021-2022. A sample of 347 students was selected by convenience method. AMOS and SPSS24 were used to analyze the data. Results: Upon performing the translation and obtaining the opinions of experts and participants, the face validity of the scale was confirmed. Results of the confirmatory factor analysis showed that in the sample of Iranian students, the six-factor structure of the scale demonstrated a good fit to the data. Internal consistency coefficients for the scholastic competence, social competence, athletic competence, physical appearance, behavioral conduct, and global self-worth subscales were 0.76, 0.65, 0.73, 0.81, 0.70, and 0.79, respectively. Conclusion: In general, results showed that Self-perception Profile for Children is a valid scale to assess children's perception of their competence. This scale can be used to measure self-perception in research and therapeutic domains.