چکیده:
معلم بدون شناخت روشهای مختلف تدریس، هرگز به انتخاب صحیح آن نخواهد بود. او هراندازه که با روشهای تدریس آشنا باشد در موقعیتهای مختلف برای رسیدن به مقاصد آموزشی، آزادی عمل بیشتری خواهد داشت. با توجه به پیشرفت علم و تکنولوژی روشهای تدریس قدیمی دیگر کارآمد نیستند. در حال حاضر نظام آموزشی وظیفه ایجاد تغییرات مطلوب در اندیشههاء شناختها و رفتار انسان را بر عهده دارد. در روشهای تدریس قدیم معلم بیشتر نقش ناظم را به عهده داشت و دانش آموزان نقشی در فرایند تدریس نداشتند؛ اما درروش تدریس نوین آموزگاران بهعنوان راهنماء ناظر و سازمان دهنده باید شناخت کافی از نظریههای یادگیری و الگوهای تدریس داشته باشند؛ زیرا مکانهای آموزشی محلی برای هدایت، نظارت و یادگیری به شمار میروند. مهمترین ضرورت روش تدریس نوین مانند روش بارش مغزی، ایجاد حس اعتمادبهنفس و خودباوری در دانش آموزان است. مطالعات نیز نشان دادهاند که این گونه روشهای تدریس در یادگیری، پیشرفت، ایجاد انگیزه، رضایت خاطر، پرورش شخصیت و رشد دانش آموزان نقش موئری دارند. دبیران فقط وظیفه انتقال واقعیتهای علمی را ندارند» بلکه باید چگونه فکر کردن و چگونه یاد گرفتن را نیز به دانش آموزان آموزش دهند. آنها تلاش میکنند تا با نقش دادن به دانش آموزان در فرایند آموزش علاوه بر تقویت مهارتهای گوش دادن، گفتن، خواندن، نوشتن، استدلال، مقایسه تطبیق، تجزیهوتحلیل، سازندگی و خلاقیت، محتوای درسی را نیز با توجه به این موضوعات در کلاس ارائه دهند و برای رسیدن به این مقصود یکی از بهترین روشهای تدریس» روش طوفان فکری یا همان بارش مغزی میباشد.