چکیده:
اخیرا ذهن و فکر، در موسسات کوچک و متوسط از اهمیت بسیاری برخوردار شده است. دلیل اصلی آن به
خاطر این است که ذهن و فکر، در تدوین و به کارگیری استراتژیهای سازمانها موثر است. سرمایۀ
فکری و اجزای آن (سرمایۀ انسانی، سرمایۀ ساختاری و سرمایۀ بهکارگرفته شده وارتباطی) درایجاد جاذبه
های گردشگری وجذب توریست وکارایی هزینه، کارایی درآمد و کارایی سود تاثیرگذارمی باشد. این تحقیق
به کارآفرینان برای درک بهتر و اهمیت استفاده از سرمایه فکری در ایجاد جاذبههای گردشگری وجذب
توریست درجهت توسعه اقتصادی صنعت گردشگری سواحل مکران چابهار، یاری میرساند. امروزه
گردشگری به عنوان یکی از پردرآمدترین فعالیتهای اقتصادی محسوب میشود که کشورهای مختلف دنیا
برای جذب هر چه بیشترتوریست، به رقابت با یکدیگر میپردازند. آثار تاریخی، طبیعی و زیبائی های
خدادادی یکی از عوامل جذب و جلب جهانگردان بوده است. این در حالی است که گردشگری چابهار علی
رغم برخورداری از جاذبههای طبیعی فراوان که یکی از مهمترین عوامل طبیعی در حوزه گردشگری را دارا
می باشد با مشکلات و موانع گوناگونی در زمینه ایجادجاذبههای گردشگری وجذب گردشگر مواجه بوده که
مانع از رشد و شکوفایی صنعت توریسم شده است کهعلت آن را میتوان به نبود برنامه ریزیمنسجم نسبت
به این موضوع، عدم معرفیمناسب آثار تاریخیو جاذبههای دیدنیشهرستان وعدم توانایی درجذب توریسم،
محدود بودن امکانات رفاهی و اقامتی و ناچیز بودن اعتبارات اختصاصیبه این صنعت وازهمه مهمتر عدم
اعتماد به جوانان و سرمایههای فکری وپروژههای علمی وحمایت نکردن از طرحهای کارآفرینی اشاره نمود.
این پژوهش یک مقاله علمی مروری بوده و روش تجزیه و تحلیل اطلاعات بصورت تحلیلی و توصیفی می
باشد. گردآوری اطلاعات دراین تحقیق از طریق کتب و مقالات وجستجوی اینترنتی و به صورت کتابخانه ای
وبا مراجعه به منابع اصلی و تخصصی در محیط کتابخانه انجام گردیده و هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش
استراتژیک سرمایه فکری درایجاد جاذبههای گردشگری وجذب توریست میباشد. درصورتیکه تا فکری
نباشد وکارآفرینی انجام نشود وسرمایه گذاریهایی بوجود نیاید جاذبههایی برای گردشگری ایجاد نشده
وتوریستی جذب نخواهد شد.