چکیده:
جوانان روستایی، بهعنوان کشاورزان و تولیدکنندگان آینده بخش کشاورزی و روستایی و نیروی مولد این بخش از اهمیت خاصی در زمینه دستیابی به توسعه پایدار برخوردار هستند. از نظر بسیاری از صاحبنظران، نظام ترویج کشاورزی ایران بهعنوان متولی توسعه منابع انسانی در بخش کشاورزی، بایستی نقش ویژه و محوری در این زمینه ایفا نماید، اما در این زمینه، با چالشها و مشکلاتی مواجه بوده است. بر این اساس، هدف اصلی پژوهش حاضر، شناسایی چالشهای پیشروی برنامههای توسعه ظرفیتهای جوانان روستایی در نظام ترویج کشاورزی ایران بود که با استفاده از رویکرد کیفی انجام شد. در این پژوهش، با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند و معیار اشباع نظری، 24 نفر از اعضای هیاتعلمی، مدیران، کارشناسان و صاحبنظران مرتبط، بهعنوان مشارکت کنندگان پژوهش تعیین شدند که با استفاده از ابزار مصاحبه نیمهساختاریافته اطلاعات مورد نظر از آنها جمعآوری گردید. بهمنظور تحلیل دادهها نیز از روش تحلیل محتوای کیفی با کدگذاری نظاممند به کمک نرمافزار Maxqda 12 استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که در مجموع، 68 چالش در قالب دو مؤلفه اصلی 1) چالشهای مرتبط با نظام ترویج و آموزش کشاورزی (شامل چهار مؤلفه فرعی نهادی- سازمانی، فرهنگی- اجتماعی، نیروی انسانی و علمی - تخصصی) و 2) چالشهای کلان مرتبط با روستا و جامعه روستایی (شامل پنج مولفه فرعی سیاستگذاری و برنامهریزی، فضایی، اقتصادی، آموزشی و فرهنگی- اجتماعی) پیشروی برنامههای توسعه ظرفیتهای جوانان روستایی در نظام ترویج کشاورزی ایران وجود دارد. بر اساس نتایج بدست آمده موفقیت فعالیت های توسعه ظرفیت در جوانان روستایی نیازمند برنامه ریزی مدون و بلندمدت با مشارکت همه نهاد ها و سازمان های دخیل در این بخش با مشخص کردن نقش و کارکرد هر یک است.
Rural youth, as future farmers and producers of the agricultural and the productive force of rural sector, have a particular importance in achieving sustainable development. According to many experts, Iran's agricultural extension system, as the executor of human resources development in the agricultural sector, should play a special and central role in this field, but it has faced challenges and problems. Based on this, the main goal of the current research was to identify the challenges facing rural youth capacity development programs in Iran's agricultural extension system, which was done using a qualitative approach. In this research, using the purposeful sampling method and the theoretical saturation criterion, 24 faculty members, managers, experts and related experts were determined as the study sample, and the desired information was collected from them using the semi-structured interview tool. In order to analyze the data was used, the method of qualitative content analysis with systematic coding with the help of Maxqda 12 software. The results of the research showed that in total, 68 challenges in the form of two main components 1) Challenges related to the agricultural extension and education system (including four sub-components of institutional-organizational, cultural-social, human resourcesand scientific-specialized) and 2) there are major challenges related to the village and rural society (including five sub-components of policy and planning, space, economic, educational and cultural-social) the rural youth capacity development programs in Iran's agricultural extension system are facing Based on the obtained results, the success of the capacity development activities in rural youth requires formal and long-term planning with the participation of all institutions and organizations involved in this sector by specifying the role and function of each.