چکیده:
در این تحقیق راهبردهای تدریس موثر در آموزش جغرافیا مورد واکاوی قرار گرفته است. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی میباشد و از نظر روش انجام نیز توصیفی- تحلیلی می باشد. جامعه آماری جمعی از معلمان جغرافیا بوده که با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند ۵۰ نمونه انتخاب شد. جهت تجزیه و تحلیل و پاسخگویی به سوال پژوهش از آزمون رتبه ای نا محدود اکتشافی(روش جوهانسون) استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که تدریس میدانی جغرافیا، آموزشهای چند رسانهای دانش آموزان، آشنایی با راهبردهای تدریس جدید جغرافیا، استفاده از وسایل کمک آموزشی و فن آوری، استفاده از مدل هوش مصنوعی در آموزش محیطی جغرافیا، استفاده از روش مشارکتی در تدریس و افزایش حقوق و ظرفیت معلمان از راهبردهای کلیدی و مهم در آموزش جغرافیا با توجه به پیشرفت فناوری اطلاعات و ارتباطات، استفاده از راهبردهای تدریس جدیدی نیز برای آموزش دانشآموزان لازم و ضروری است. در علم جغرافیا نیز استفاده معلمان از راهبردهای جدید و به روز میتواند به آموزش بهتر جغرافیا کمک نماید.
In this study, effective teaching strategies have been analyzed. The present study is applied in terms of purpose and is also descriptive-analytical. The statistical population was a number of geographical teachers who were selected using targeted sampling method. An unlimited exploration test (Johansson method) was used to analyze and answer the research question. The results showed that field teaching of geography, student multimedia education, familiarity with new geography teaching strategies, use of educational and technology aids, use of artificial intelligence in geographical environmental education, use of participatory teaching and teaching method Increasing the salaries and capacity of teachers from key and important strategies in geographical education Due to the advancement of information and communication technology, the use of new teaching strategies is also essential to the education of students. In geography, the use of teachers from new and up -to -date strategies can help better teach geography.
خلاصه ماشینی:
دانشگاه فرهنگيان فصلنامۀ علمي تخصصي پژوهش در آموزش مطالعات اجتماعي دورة پنجم ، شماره چهارم ، زمستان ١٤٠٢ عوامل و راهبردهاي مؤثر در آموزش درس جغرافيا 1 ارسال : ١٤٠٢/١٢/٠١ زينب دولتشاهي 2 پذيرش : ١٤٠٢/١٢/١٦ ميثم طولابي نژاد چکيده در اين تحقيق راهبردهاي تدريس موثر در آموزش جغرافيا مورد واکاوي قرار گرفته اســت .
نتايج پژوهش نشــان داد که تدريس ميداني جغرافيا، آموزش هاي چند رســانه اي دانش آموزان ، آشــنايي با راهبردهاي تدريس جديد جغرافيا، اســتفاده از وســايل کمک آموزشــي و فن آوري ، اســتفاده از مدل هوش مصــنوعي در آموزش محيطي جغرافيا، اســتفاده از روش مشــارکتي در تدريس و افزايش حقوق و ظرفيت معلمان از راهبردهاي کليدي و مهم در آموزش جغرافيا با توجه به پيشـــرفت فناوري اطلاعات و ارتباطات ، استفاده از راهبردهاي تدريس جديدي نيز براي آموزش دانش آموزان لازم و ضروري است .
بر اين اسـاس و با توجه به ضـريب عددي ازمون جوهانسـون به ترتيب عوامل و راهبردهايي چون تدريس ميداني جغرافيا (Q٣)، آموزش هاي چند رســانه اي دانش آموزان (Q١)، آشنايي با راهبردهاي تدريس جديد جغرافيا (Q٤)،استفاده از وسايل کمک آموزشي و فن ٧٠ فصلنامه علمي تخصصي پژوهش در آموزش مطالعات اجتماعي دورة پنجم ، شماره ٤، زمستان ١٤٠٢ آوري (Q٥)، اسـتفاده از مدل هوش مصـنوعي در آموزش محيطي جغرافيا (Q٦)، اسـتفاده از روش مشارکتي در تدريس (Q٨)، افزايش حقوق و ظرفيت معلمان (Q٧) و انتخاب شيوه تدريس مناسب با هر يک از موضـــوعات جغرافيايي (Q١٢) مهم ترين و با اهميت ترين عوامل و راهبردهاي موثر در آموزش درس جغرافيا ميباشند.