چکیده:
مقاله حاضر به روش مروری کتابخانه ای است، که با توجه به نظرات اندیشمندان این عرصه به رشته تحریر درآمده است. هدف این مطالعه بررسی اثربخشی کلامی معلم بر افزایش انگیزه تحصیلی و خودکارآمدی تحصیلی دانش آموزان انجام گرفته است.محتوای لازم برای نگارش این مطالعه از طریق جستجو در پایگاههای اطلاعاتی G scholar،SID و موتور جستجوی گوگل بدست آمده است. که نتایج بدست آمده نشان دادهاند، از خصوصیات مهم شخصیتی و تفاوتهای فردی افراد که در واکنش نشان دادن به رخدادها و فشارهای روانی موثر است احساس خودکارآمدی فرد است. برای انسان هیچ حکم ارزشی مهمتر از داوری درباره خویش نیست و ارزشیابی شخص از خویشتن قطعیترین عامل در رشد روانی اوست. این ارزشیابی تماما به شیوه قضاوت آگاهانه و صریح، شفاهی یا کتبی و برشمردن صفات و توصیف حالات نیست بلکه تصور احساس میباشد، احساسی که جداکردن و شناسایی آن مشکل است؛ زیرا پیوسته توسط انسان تجربه میشود و جزئی از هر احساس دیگر انسانی است و در واکنش وی دخیل است. ارزشیابی مشخص از خویشتن اثرات برجستهای در جریان تفکرات، احساسات، تمایلات و ارزشها و هدفهای وی دارد و کلید فهم رفتار اوست.