چکیده:
پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش ویژگیهای فردی و فرهنگ معلمی در مواجهه با تغییرات برنامه درسی ریاضی پایه دوم ابتدایی شهرستان کوهدشت انجام شد. پژوهش به لحاظ هدف کاربردی و از نظر شیوه گردآوری دادهها، کیفی از نوع کیفی و مبتنی بر رویکرد پدیدارشناسی می باشد. جامعه آماری پژوهش شامل تمام معلمان پایه دوم دوره ابتدایی شهرستان کوهدشت می باشد. نمونه آماری شامل ١٦ نفر از معلمان پایه دوم ابتدایی که به روش نمونه گیری موارد مطلوب انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها بصورت مصاحبه نیمه ساختاریافته انجام شد. تحلیل دادهها به شیوه ی مقوله سازی و تفسیر انجام شد. نتایج تحلیل نشان داد عمیق تر و پیشرفته تر شدن محتوای کتاب افزایش تعامل بین معلم و دانش آموز، کاربردی تر شدن مطالب کتاب درسی، درگیر کردن حسهای مختلف، دانش آموزان در جریان تدریس فعالیت محور بودن کتب درسی، از جمله نقاط قوت کتاب درسی جدید ریاضی پایۀ دوم است برخی از مهم ترین دلایلی که افراد نمونه تغییرات کتاب درسی ریاضی پایۀ دوم عبارتند از عدم توجه به تفاوت های فردی، عدم انسجام منطقی محتوا، زیاد بودن سرفصلهای کتاب درسی، عدم تناسب محتوا با توانایی دانش آموزان، ناگهانی بودن تغییرات، عدم آمادگی دانش آموزان برای تغییر، عدم بسترسازی مناسب جهت تغییرات، عدم آماده سازی حرفه ای معلمان برای تغییر و رعایت نکردن پیش سازمان دهنده در کتاب درسی و...