چکیده:
هدف از این پژوهش، بررسی مدیریت ارتباط با مشتری الکترونیک بر بهبود عملکرد نوآورانه ی شرکتها میباشد. به این منظور به شناخت ابعاد و مولفههای مدیریت ارتباط با مشتریان الکترونیک و تاثیر آن بر عملکرد نوآورانه ی شرکتها پرداخته شده است. در عصر جولان تجارت الکترونیک در تمام عرصههای مختلف و رونق کسب و کارهای آنلاین، اهمیت پدیده ی جدیدی تحت عنوان مدیریت ارتباط با مشتری الکترونیک جلوه پیدا میکند. بر همین اساس، مدیریت ارتباط با مشتری الکترونیکی، الگویی از پیشرفت دنیای ارتباطات در تعامل با مشتری در مدیریت بازاریابی است که از دادههای مشتریان به عنوان ابزاری برای بررسی عملکرد نوآورانه در سازمانها بهره میبرد. مقاله ی حاضر که به شیوه ی توصیفی-مروری با استناد بر مطالعات کتاب خانهای نگاشته شده است، درصدد بررسی مفاهیم، کاربردها، انواع و ضرورتهای مدیریت ارتباط با مشتری الکترونیک و عملکرد نوآورانه میباشد. در این مقاله، پس از بیان مقدمه، به بررسی تاریخچه و مفهوم مدیریت ارتباط با مشتری الکترونیک و انواع و کاربردهای آن و سپس تعریف عملکرد نوآورانه و تحلیل دادههای مشتریان و تاثیر آنها بر یکدیگر به بحث گذارده شده و نهایتا به نمونههای عملی در ارتباط با این موضوع، اشاره شده است.