چکیده:
هدف پژوهش حاضر تعیین رابطه انسجام خانوادگی با پرخاشگری دانش اموزان دوره اول متوسطه شهرستان سنندج میباشد. جامعه آماری مورد نظر کل دانش آموزان پسر دوره اول متوسطه سال تحصیلی
1402-1401 میباشند که طبق آمار به دست آمده از آموزش و پرورش شهرستان سنندج 6231 دانشآموز بودند. حجم نمونه مورد مطالعه با توجه به جدول مورگان 362 نفر می- باشند. شیوه نمونه گیری به صورت خوشه ای است. ابزارمورد استفاده در این تحقیق شامل پرسشنامههای انسجام خانوادگی و
پرخاشگری بود. یافتههای حاصل از پژوهش نشان میدهد که بین انسجام خانوادگی با پرخاشگری رابطه وجود دارد. با توجه به یافتهها پیشنهاد میشود آموزش و پرورش برگزاری کارگاههای توجیه ی برای دانش آموزان، معلمان و اولیای آنها را در خصوص راه-های کاهش پرخاشگری به منظور افزایش انسجام خانوادگی در دانش آموزان را در سرفصلهای کاری خود قرار دهد.