چکیده:
جامعه انسانی و روابط اجتماعی بر اساس نظم اجتماعی و بهواسطه هنجارهای اجتماعی اداره و تنظیم میشود. هنجارهای اجتماعی، الگوها و شیوههای رفتار و قواعد تعیینکننده کنش متقابل میان مردم هستند که پیروی از آنها موجب تعادل و نظم در جامعه میگردد. بزهکاری از عوامل متعددی سرچشمه میگیرد که بخشی از آنها در ناقص بودن اقدام های دولت در زمینۀ جامعه پذیرسازی شهروندان ریشه دارد در واقع این کوتاهی، کمکاری دولتها در ایجاد محیط مناسب جهت سپری شدن درست فرآیند رشد افراد است که شماری از آنها را بهسمت ارتکاب جرم سوق میدهد. پژوهش حاضر به روش مروری کتابخانه ای انجام
شده است که هدف از آن بررسی نقش مدرسه در پیشگیری و ترویج بزهکاری در دانش آموزان بود. نتایج پژوهش نشان میدهد که نوجوانانی که نمیتوانند بر مبنای ضعف عملکرد نهادهای جامعهپذیری چون خانواده و نابسامانی فضای ساختی در نظام اجتماعی، تمایلات خود را به سوی رفتارهای همنوا سوق دهند، ممکن است بهسوی رفتارهای انحرافی کشیده شوند و در صورت دریافت بر چسب منحرف، از سوی نهادهای کنترل اجتماعی به عنوان بزهکار شناخته شوند.