چکیده:
مدرسه به عنوان دومین خانه بعد از خانواده، نقشی حیاتی در تربیت و شکلگیری شخصیت کودکان و نوجوانان ایفا میکند. در این محیط، دانش آموزان نه تنها به فراگیری علم و دانش میپردازند، بلکه تحت تاثیر افراد و محیط پیرامون خود نیز قرار میگیرند و بستری برای تعاملات اجتماعی، رشد عاطفی و اخلاقی دانش آموزان فراهم میکند. در این مقاله به بررسی ابعاد مختلف این تاثیرپذیری خواهیم پرداخت. این تاثیرگذاری در سطوح مختلف علمی، اجتماعی، عاطفی و اخلاقی قابل مشاهده است. فضای مدرسه، روابط با معلمان و همکلاسیها و همسالان از جمله عواملی هستند که بر میزان تاثیر پذیری دانش آموزان از مدرسه تاثیر
میگذارند. مطالب مقاله پیش رو به روش کتابخانهای جمع آوری شده و با بهره گیری از منابع و نتایج مقالههای معتبر نگارش شده است. یافتههای این پژوهش با طرح دو عنوان) الف (تاثیرپذیری کودکان و نوجوانان از افراد و ب (تاثیرپذیری کودکان و نوجوانان از محیط اطراف (تشریح شده است. این پژوهش ثابت کرد که اینگونه تاثیرپذیری علاوه بر مزایایی که دارد دارای معایبی نیز هست و هرچند که مدرسه محل مهمی برای رشد و توسعه کودکان و نوجوانان است، اما لازم است تا به جوانب منفی تاثیرپذیری آنها از این محیط نیز توجه کافی شود و تلاشهای لازم برای بهبود آنها صورت گیرد.