چکیده:
در گذشته مشاوره خدمتی رسمی ولی سازمان نیافته بودکه به انتخاب شغل محدود میگشت و امروز به صورت یک سلسله خدمات راهنمایی و شخصی بسیار پیشرفته و هماهنگ درآمده استء بنا بر این مشاوره شامل تمام جنبههای رشد و تکامل شاگرد است. در گذشته راهنما شخصی ناصح بود و امروز نقش مشاورء آرزیابی کننده پیشرفت فردء کمک دهنده به او در حل مشکلات. رابط بین خانه و مدرسه و هماهنگ کننده فعالیتهای راهنمایی کارمندان و معلمینء طرف مشورت در تنظیم برنامه درسی است. در گذشته وظایف راهنمایی و مشاوره به عهده معلمین و مدیرانی بود که برای این کار تربیت نشده بودند و امروزه گرایش به این است که در مدارس یک نفر مشاور یا متخصص راهنمایی تربیت شده وجود داشته باشد. در گذشته منظور مدرسه فقط دادن تعلیمات و تنها چیزی که آرزشیابی میشد. توانایی هاوعدم تواناییهای ذهنی کودک بود و بر حسب توانایی هایی که داشت و یا به علت نداشتن استعدادهای مورد نیاز به او توصیه میشد که فلان رشته را انتخاب کند و یا فلان دوره را انتخاب نکندء اما امروز پیشرفت همه جانبه کودک مورد نظر مدارس جدید میباشد وتنها به کسب مهارتهای آموزشی و یادگیری های درسی اکتفا نمیشود بلکه هدف. رشد همه جانبه شخصیت کودک میباشد تا به جایگاه و مقام یک فرد بزرگسال کامل برخوردار از سلامت روان برسد. ازجمله آموری که مورد توجه است. سازگاریهای حرفه ای, اجتماعی و شخصیتی اوست. مفهوم تازه آموزش وپرورش عبارت است از سازگاری با موقعیتهای زندگی و خدمات راهنمایی با هدف حمایت از مدارس و ایجاد تسهیلات لازم برای رسیدن به آن سازمان یافته است. برنامه جدید راهنمایی با تاکید بر رشد سلامت روان کودک گسترش مییابد و لذا اجرای آن به صورت توجه به همه جوانب رشد کودک و همگی ابعاد شخصیت او بر روش قدیمی تشخیص و درمان برتری چشمگیری یافته است. با این تعبیر لزوم وگسترش خدمت راهنمایی و مشاوره در تمام مقاطع تحصیلی آزابتدایی تا دبیرستان یک ضرورت مسلم در همه جوامع پیشرفته است.