چکیده:
مطالعات نشان میدهد که مسئولیت اجتماعی شرکت سطح تعهد کارکنان را نسبت به سازمان افزایش میدهد. زیرا مداخلات مسئولیت اجتماعی منجر به فعالیتهایی برای رفاه کارکنان و خانوادههای آنها و در نهایت کل جامعه میشود. پژوهش حاضر از لحاظ هدفء کاربردی و از حیث گردآوری دادهها توصیفی- پیمایشی و از نوع علّی همبستگی و به طور اخص از نوع مدلیابی معادلات ساختاری است. روشهای گردآوری اطلاعات اولیه در این پژوهش ترکیبی از روشهای پژوهش کتابخانهای و میدانی است. در روش کتابخانهای از طریق مطالعه آدبیات موضوع و پیشینه پژوهش» چارچوبی مناسب برای موضوع پژوهش فراهم و در روش میدانی» از طریق ابزار پرسشنامه اطلاعات مورد نیاز برای بررسی موضوع گردآوری شد. جامعه آماری این پژوهش را کارکنان و مدیران سازمان قطار شهری شیراز در سال ۱۴۰۲ تشکیل میدهند. روش نمونهگیری به صورت روش تصادفی طبقهای و به طور متناسب با درنظر گرفتن سهم مدیران و کارکنان به تعداد ۲۸۲ نفر از اعضای جامعه به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای تحلیل دادهها از نرمافزارهای PLS SMARTPLSو SPSS استفاده گردید. نتایج حاکی از آن است که بین مسئولیت اجتماعی با انگیزه درونی و انگیزه درونی با تعهد سازمانی رابطه مثبت و معنادار وجود دارد. همچنین اثر کل مثبت و معنادار و مسیر غیرمستقیم به طور معناداری در آن نقش دارند. به این معنا که اقدامات مسئولیت اجتماعی سازمانء از طریق انگیزه درونی کارکنان بر تعهد سازمانی تاثیر میگذارد. متغیرهای انگیزه درونی و تعهد سازمانی به ترتیب؛ ۲۸درصد و ۰/۷۳ از واریانس مسئولیت اجتماعی را پیش بینی میکند.