چکیده:
وجود تفاوتهای فردی در میان دانش آموزان از نظر هوش، شخصیت، استعداد، پیشرفت تحصیلی، وضعیت اقتصادی و اجتماعی و قدرت یادگیری مطالب و... یکی از مهمترین مسائلی است که معلمان در کلاسهای خود با آن مواجهند چرا که معلمان به تجربه دریافتهاند که شیوه برخورد و پیروی از یک روش تدریس خاص نمیتواند برای همه دانش آموزان به طور یکسان مفید باشد.. در ادبیات کهن سرزمین ما نیز مساله تفاوتهای فردی در هر دورهای مورد توجه بوده و انجام هر کاری را به هر کسی محول نمیکردند و از همه کس نیز انتظارات یکسانی نداشتند. در این مقاله با استفاده از منابع موجود کتابخانهای و میدانی و بهرهگیری از مطالعات، و سندکاوی به گردآوری دادههای مورد نیاز پرداخته شده و دادههای گردآوری شده تجزیه و تحلیل شده است.