چکیده:
ارزشیابی در امر آموزش بسیار حائز اهمیت است. اگر بعد از تدریس یم مبحث آموزشی، ارزشیابی از آن صورت نگیرد، میتوان گفت آن تدریس هیچ ارزشی نداشته است. معلمان از طریق ارزشیابی، علاوه بر این که میزان یادگیری دانش آموزان را مورد سنجش قرار میدهند، میتوانن شرایط تدریس خود را نیز مورد تحلیل قرار دهند. از طریق ارزشیابی معلمان متوجه میشوند که کدام بخش از تدریس را دانش آموزان به خوبی یاد نگرفتهاند و باید نحوه تدریس خود را در آن بخش تغییر دهند. این مقوله به برنامهریزان درسی و مولفان کتابها کمک میکند تا خلاها و چالشهای برنامه درسی اجرا شده را شناسایی کنند. ارزشیابی مسیری برای هدایت تحصیلی و کشف و هدایت استعدادهای دانشآموزان نیز تلقی میشود و افزون بر آن، ابزاری برای انگیزه بخشی به دانش آموزان و تسهیل و اثربخشی فرایندهای آموزشی به شمار میآید. یادگیری کارکردی است که با آن، دانش، رفتارها، توانمندیها یا انتخابهای نو یا موجود به ترتیب، درک یا تقویت و اصلاح میشوند، که شاید به یک تغییر بالقوه در ترکیب دادهها، عمق دانش، رویکرد یا رفتار نسبت به نوع و گستره تجارب منجر شود. این مطالعه سعی دارد با بررسی اهمیت ارزشیابی در آموزش، نقش آن را در میزان یادگیری دانش آموزان مورد تحلیل قرار دهد.