چکیده:
وقتی درباره کسانی میگوییم دین دارند و اهل دینی هستند، به این معنا است که عقایدی راجع به هستی، انسان و مبدا پیدایش انسان و رفتاری متناسب با این عقاید دارند. طبق اصطلاحاتی شایع در قرون اخیر، میتوان مجموعه جهان بینی و ایدئولوژی را دین نامید؛ یعنی یک سلسله اعتقادات و رفتارهای ناشی از این اعتقادات یا متناسب با این اعتقادات. عوامل گوناگونی هستند که میتوانند بر دین و مذهب اثرگذار باشند که در این مقاله به بعضی از آنها پرداخته میشود. پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم نیز علم را سرچشمه همه ی کارهای نیک، و جهل را سرچشمه ی همه ی کارهای بد نامید و علی علیه السلام نیز آن دو را اصل همه کارهای نیک و بد دانسته است. در اهمیت و برتری علم در اسلام سخن فراوان است، ولی از آن جا که بحث اصلی ما درباره ی آموزش است، از طولانی شدن بحث درباره ی اهمیت علم خودداری کرده، به بررسی اهمیت آموزش میپردازیم، گرچه اهمیت هرکدام اهمیت دیگری نیز هست، زیرا علم و تعلیم و تعلّم از یکدیگر جداشدنی نیستند. این مطالعه سعی دارد با بررسی اهمیت تالیف کتابهای درسی و مبحث دینداری، مولفههای اثرگذاری مذهب در کتابهای درسی را مورد بررسی قرار دهد.