چکیده:
پدیده جهانی شدن از موضوعهای بحث برانگیز روز جهان به شمار میرود. پدیدهای که در تصمیمگیری ها و فعالیت های اقتصادی, اجتماعی و فرهنگی انسانها نقش تعیین کنندهای دارد و مرزهای جغرافیایی را به حداقل کاهش میدهد و علاوه بر کالا و خدمات. افکار و دانش بشری نیز آسان تر و بیحد و مرزتر از گذشته مبادله میشود. پژوهش حاضر به روش مروری کتابخانه ای انجام شده است که هدف از آن بررسی اثرات جهانی شدن و آموزش و پرورش بود. براساس نتایج پژوهش حاضر در بسیاری از موارد ذکر شده که در زمره نقاط ضعف نظام آموزش و پرورش قرار گرفته است. ضرورت دارد اقدامات گستردهای در زمینه برنامه ریزی درسی» توسعه روشها و فنون تدریس» توسعه آرزشهای جهانیء برقراری تعامل سازنده بین عوامل و شرایط بومی و محلی با ضوابط و شرایط جهانیء استفاده از همه ظرفیتها و پتانسیلها برای زبان آموزی, توسعه مهارتهای سواد یادگیری, توسعه مهارتهای کاربری رایانه و در نهایت تغییر نگرش از مواضع صرفا داخلی به ملاحظات نگرش محلی-جهانی انجام گردد. با توجه به اینکه متخصصین آشنا با حوزههای جهانی شدن در نظام آموزش و پرورش در خصوص موارد مذکور اتفاق نظر دارند.