چکیده:
مساله که معلّمان از عهده آموزش به دانش آموزان دیرآموز برآیند و بتوانند مطالب درسی را به آنها آموزش دهند تکلیفی چالش برانگیز است. مدیریت مناسب تکالیف منزل و فعالیتهای کلاسی این دانش آموزان سبب میشود تا معلمان شناخت مطلوب تری نسبت به این گروه کسب کنند. با صبر و حوصله برخورد نمایند و مشکلات آنها را درک کنند. برخی معلمان تلاش میکنند تا از طریق وادار کردن این دانش آموزان به روشهای منفی یا تنبیه به نتیجه مورد نظرشان برسند. تصور بر این است که دانش آموزان دیرآموزء دانش آموزان ضعیفی هستند و باید به اجبار به مدرسه فرستاده شوند اما این راه حل مناسبی نیست. هدف از این پژوهش بررسی ویژگی دانش آموزان دیر آموز است که چه ویژگیهایی دارند. دانش آموز دیرآموز کسی است که توانایی یادگیری مهارت های تحصیلی ضروری را دارد ولی میزان و عمق یادگیری وی نسبت به متوسط همسالانشان کمتر است. یکی از مشکلات بزرگی که معلّمان با آن مواجه هستند نحوه تعامل با دانش آموزان دیرآموز است. در تحصیل دچار چه مشکلاتی هستند. حلت که باعث دیر آموزی دانش آموزان میشود چیست. ویژگیهای آنها در مهارتهای حرکتی و مهارتهای دانشی و همچنین مشکلات آنها مثل ضعف در پادگیری, ضعف در مهارتهای کلامی, اعتماد به نفس پایین, اختلالات پادگیری و موارد دیگر مورد بررسی قرار گرفته شده: است. همچنین ویژگیهای آنها و رفتار آنها در کلاس درس مورد توجه قرار گرفته است و وضعیت و ویژگی خانواده دانش آموزان دیر آموز چگونه است و چگونه میتوا ان با دیر آموزی آنها مقابله کرد و به یادگیری و تحصیل دانش آموزان ن در طی. دوران تحصیلی و رفع دیر آموزی آنها پرداخته شده است. روش گردآوری مطالب این پژوهش به صورت روش مروری است و با بررسی کتب و مقالات متعدد که در زمینه دیر آموزی دانش آموزان ن در روند تحصیلی است انجام شده است.