چکیده:
انسانها در طول زندگی خود نیازمند ارزشیابی از تواناییها و رفتارهای خود و دیگران بوده و ادامه یا کنترل رفتارشان نیز بهوسیله همین ارزشیابیها انجام میشود. در قرن حاضرء نیاز به انجام اینگونه ارزشیابیها چند برابر شده و میتوان گفت که انسانها بهطور دائم در حال ارزشیابی از خود و دیگران و جهان اطراف هستند. ارزشیایی گامی مهم در جهت افزایش کیفیت آموزش و محقق کردن اهداف آموزش وپرورش است استفاده از آموزش میتواند فرآیند یادگیری دانش آموزان را به سوی بهبود سوق دهد اگر ارزشیابی با شیوههای درس همراه با تنوع و بررسی نتایج آزمون همراه باشد می تواند به معلم این امکان را بدهد که از روشهای صحیح خود مطلع شده و شیوههای نامطلوب را کنار بگذارد. دانش آموز آگاه می شود در فهم چه نوع مطالب با ضعف و اشکال همراه است و نسبت به رفع و کاهش آن اقدام مینماید. در این پژوهش به بررسی اهمیت ارزشیایی در روند تحصیلی مفهوم ارزشیابی و بررسی انواع آرزشیابی پرداختهایم و با استفاده از شیوهها و تبیین مسائل آرزشیابی این نتیجه به دست آمده | ست که ارزشیابی» معلم و دانش آموز را در دستیابی مطمئن به هدفهای تربیتی و آموزشی کمک میکند این مقاله به روش مروری انجام شده است و مطالب پژوهش حاضر جمع آوری شده است.