چکیده:
هدف کلی تحقیق حاضر بررسی نقش ابعاد پنج گانه شخصیت و کنترل خشم دانشجویان دانشگاه پیام نور شهرستان بناب می باشد. در این راستا دو فرضیه تنظیم گردیده است. برای آزمون فرضیهها، پرسشنامه سنجش صفات پنج گانه شخصیتی (NEO) با ٦٠ سوال و پرسشنامه کنترل خشم با ٨ سوال در اختیار نمونه آماری که از بین دانشجویان دانشگاه پیام نور شهرستان بناب به تعداد ٦٣ نفر انتخاب شده بودند، قرار داده شد. پس از جمع آوری اطلاعات، اطلاعات حاصله طبقه بندی شده و برای تجزیه و تحلیل داده های جمع آوری شده از آزمون رگرسیون استفاده گردید. نتایج به دست آمده از آزمون رگرسیون نشان می دهد که برای فرضیه های تحقیق در سطح معنی داری یک دامنه ای، سطح معنی داری از ٠,٠٥ کوچکتر بوده پس فرضیه های تحقیق مورد تایید قرار گرفتهاند. به عبارتی با توجه به نتایج بدست آمده از آزمون رگرسیون می توان بیان نمود که حدود ٤٩,٧ درصد تغییرات متغیر وابسته (کنترل خشم دانشجویان دختر)، توسط تغییرات در متغیر مستقل (ابعاد پنج گانه شخصیت) تبیین می شود. حدود ٢٦,٥ درصد تغییرات متغیر وابسته (کنترل خشم دانشجویان پسر)، توسط تغییرات در متغیر مستقل (ابعاد پنج گانه شخصیت) تبیین می شود.