چکیده:
این پژوهش به بررسی تطبیقی روش تدریس در آموزش علوم تجربی دوره ابتدایی بین ایران وسایر کشورهای جهان پرداخته است. این پژوهش یک مطالعه کیفی است که با روش توصیفی _ تحلیلی انجام شده و داده های حاصل از پژوهش نیز به صورت کیفی تحلیل شدهاند، برای گردآوری دادهها از مقاله های موجود در اینترنت، سایت های معتبر، استفاده شده همچنین در سایر کشورهای جهان از روشها و الگوهای نوین تدریس به ویژه روش مشارکتی و اکتشافی در تدریس استفاده می شودو از امکانات و تجهیزات زیادی برخوردارند در صورتی که در کشور ایران بسیاری از مدارس هنوز از روش های سنتی برای تدریس آموزش علوم بهره می گیرند و در عین حال از امکانات و تجهیزات کمتری نیز برخوردارند.(براهویی مقدم، کهرازهی: ١٣٩٩، ص ١). نتایج به دست آمده شباهتها و تفاوت های زیادی را بین اهداف برنامه درسی، روش تدریس، محتوا در بین کشورهای مورد مطالعه و ایران را نشان می دهد بیشترین شباهت ایران با کشورهای دیگردر اهداف و محتوای برنامه درسی است اما تفاوتها بیشتردر روش های تدریس وشیوه های ارزشیابی دیده می شود.(هرندی، جعفری، لیاقتدار: ١٣٨٨)