چکیده:
هدف تحقیق بررسی رابطه اشتیاق شغلی و کیفیت زندگی با ویژگی های شخصیتی در معلمان دوره ابتدایی مدارس شهرستان
ملکشاهی می باشد روش پژوهش حاضر از نظر روش توصیفی به شیوه همبستگی می باشد.در این پژوهش جامعه آماری کلیه
معلمان دوره ابتدایی شهرستان ملکشاهی در سال 1401 می باشند که تعداد آنها 296 نفر بودند. نمونه آماری از بین آنها تعداد
107 نفر با استفاده از روش مورگان و به روش تصادفی ساده انتخاب شدند. پرسش نامه های استفاده شده در این پژوهش
پرسشنامه کیفیت زندگی والتون ) 1975 (، ویژگی های شخصیتی آشتون و لی ) 2004 ( و اشتیاق شغلی اترخت ) 2008 ( بوده
است ، یافتههانشان می داد که بین ویژگی شخصیتی روان رنجوری با اشتیاق شغلی معلمان رابطه منفی و معنی داری وجود
دارد. بین ویژگی شخصیتی برون گرایی با اشتیاق شغلی معلمان رابطه مثبت و معنی داری وجود دارد. بین ویژگی شخصیتی
گشاده ذهنی با اشتیاق شغلی معلمان رابطه مثبت و معنی داری وجود دارد. بین ویژگی شخصیتی توافق پذیری با اشتیاق
شغلی معلمان رابطه مثبت و معنی داری مشاهده میشود. همچنین بین ویژگی شخصیتی وجدانی بودن با اشتیاق شغلی معلمان
رابطه مثبت و معنی داری وجود دارد. بین کیفیت زندگی شغلی با اشتیاق شغلی معلمان رابطه مثبت و معنی داری وجود دارد.
متغیر ویژگی شخصیتی روان رنجوری می تواند به طور منفی و معنی دار و متغیر کیفیت زندگی شغلی متغیر ویژگی شخصیتی
برون گرایی و متغیر ویژگی شخصیتی توافق پذیری و متغیر ویژگی شخصیتی وجدانی می توانند به طور مثبت و معنی داری
اشتیاق شغلی معلمان را پیش بینی کنند. امروزه دستیابی به اهداف سازمانها با نحوه عملکرد صحیح نیروی انسانی شاغل در
آن ها مرتبط است، این امر در سازمان های آموزشی مانند آموزش و پرورش از اهمیت بیش تری برخوردار می باشد. نیروهای
کار حرفه ای در موسسات خدمات انسانی معمولا زمان بسیاری را در تعامل با سایر افراد می گذرانند