چکیده:
استقلال در زندگی یکی از چشم انداز های مهم آموزش به افراد دارای ناتوانی است. هدف از برنامه های آموزشی در زندگی مستقل این است. که به افراد کم توان ذهنی و بطور کلی افراد دارای ناتوانی این امکان داده شود تا از طریق آموزش مهارت های زندگی مستقل » آمکان زندگی در اجتماع را پیدا کنند . نگرش جامعه به کودکان کم توان ذهنی در سطح جهان در حال دگرگونی است. انتظار از نظام های آموزشی فعلی آماده سازی هرچه بیشتر و بهتر این گروه از کودکان برای ورود به زندگی بزرگسالی است. افزایش بهداشت. گسترش نظام های آموزشی, کاهش هزینه های ملی و نیروی انسانی ایجاب می کند که این کودکان از آموزش کافی و لازم برای گذران زندگی روزمره برخوردار شوند. این آموزش می بایست مبتنی بر یافته های جدید علمی و نیز افزایش مهارت های عملی باشد. آموزش به این گروه به طور کلی در حیطه های زیر صورت می گیرد: خواندن» ریاضیات. علوم و مطالعات اجتماعی علاوه بر این ها آموزش مهارت های عملی امروزه در سطح جهان از اهمیت فوق العاده ای در آموزش افراد استثنایی و کم توان ذهنی برخوردار است. محتوای آموزشی در حیطه های خواندن» ریاضیات, علوم و مطالعات اجتماعی در واقع می بایست پیش نیاز مهارت های عملی باشد. یکی از مشکلات دانش آموزان کم توان ذهنی تعمیم محتوای یادگیری به محیط زندگی مستقل است. میزان کاربردی بودن محتوای آموزشی» انطباق با شرایط زندگی میحیط خارج از آموزشگاه» رفع نیاز های جاریء کاهش مشکلات بیرونی» و نیز افزایش توانایی های بالقوه از اهم اهداف برنامه های آموزشی است.