چکیده:
این مقاله به بررسی میزان کاربست نتایج تحقیقات انجام شده در آموزش و پرورش و عوامل موثر بر آن میپردازد.در پژوهش حاضر هشت سوال و چهار فرضیه مورد بررسی و آزمون قرار گرفت.آزمودنیهای پژوهش کلیه، پژوهشگران که به انجام تحقیقات در آموزش و پرورش مازندران مبادرت کردهاندءکلیهء مدیران ستادی آموزش و پرورش و کلیهء تحقیقات انجام شده در آموزش و پرورش هستند.برای گردآوری دادهها از چهار پرسشنامه استفاده شد.پرسشنامهء مسوولان ستادی»پرسشنامهء پژوهشگران»پرسشنامهء کاربست و فرم ارزیابی.نتایج نشان داد که بیش از نیمی از طرح های پژوهشی انجام شده در آموزش و پرورش به شکلهای مختلف به کاربست رسیده است.ویژگیهای حرفهای پژوهشگران بر میزان کاربست یافتهها تاثیر دارد.بین کیفیت تحقیقات انجام شده و میزان کاربست یافتهها رابطه وجود دارد بین همکاران محققان در کاربست یافتههای تحقیقات و میزان کاربست یافتهها رابطه وجود دارد..بین میزان دسترسی و استفاده از منابع و اطلاعات جدید و میزان کاربست یافتهها رابطه وجود دارد.همچنین میزان کاربست یافتههای تحقیقاتی که مجریان آموزش و پرورش و غیر آموزش و پرورش انجام دادهاند متفاوت است.