چکیده:
هدف از انجام پژوهش حاضرء تعیین اثربخشی آموزش هوش اخلاقی بر بعد عاطفی کودکان دبستانی بود. این پژوهش یک مطالعه نیمهآزمایشی محسوب میشود که ه برای اجرای آن از طرح پسآزمون با گروه کنترل استفاده شد. جامعه آماری در این پژوهش» کلیه دانشآموزان پسر پایه ششم ابتدایی شهرستان قم در سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۲ مشغول به تحصیل بودند.ء به تعداد ۱۷۰۰۰۰ نفر 1 میباشد. نمونه این کار پژوهشی ۴۰ نفر از دانشآموزان پسر پایهی ششم شهرستان قم میباشند که به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شده و به طور تصادفی در دو گروه کنترل و آزمایش قرار گرفتند. ابزار گردآوری دادهها در این پژوهش مقیاس عاطفه مثبت و منفی برای کودکان (PANAS-C) بود. در این پژوهش هوش اخلاقی که شامل هفت فضیلت اخلاقی میباشد. طی ۱۴ جلسه ۵ دقیقهای به دانشآموزان آموزش داده شد. در این زمان»ء گروه کنترل در انتظار ماندند. تجزیه و تحلیل دادهها به وسیله آزمون ]" مستقل انجام شد. یافتههای پژوهش نشان داد که آموزش هوش اخلاقی بر افزایش عاطفه مثبت در گروه آزمایش موثر بوده است. با توجه به یافتهها نتیجه گرفته میشود که آموزش هوش اخلاقی بر افزایش عاطفه مثبت کودکان دبستانی اثربخش است.