چکیده:
در دنیای کنونی توسعه وایجاد مدارس به مفهوم امروزی ، گسترش سریع فناوری و ارتباطات ، صنعتی شدن جوامع و نیازهای متنوع عصر انفجار دانش ، دایره تاثیر گذاری عوامل مختلف بر افکار و اندیشه های دانش آموزان را گسترده تر از گذشته کرده است. بنابر این سهم خانواده ها و حتی معلمان در تکوین شخصیت دانش آموزان ، روز به روز کم رنگ تر می شود. عوامل محیطی به ویژه رسانه ها نقش عمده ای را بر عهده دارند و به صورت شبانه روزی در تغییر اندیشه ها وافکار کودکان ، نوجوانان و حتی بزرگسالان نقش تاثیر گذار ومهم خود را ایفا می کنند . آنچه مسلم است این است که هنوز مدارس ما به عنوان اصلی ترین کانون های تربیتی مورد توجه و برنامه ریزی دقیق وصریح قرار نگرفته است . اگر نظام آموزش و پرورش ما بخواهد از مسیر آموزش های صرف به سمت تربیت دینی ،اخلاقی و اجتماعی حرکت کند، لازم است بسیاری از اهداف و روشها را تغییر دهد. در این مقاله نقش معلم درتربیت دینی دانش آموزان شرح داده شده است.