چکیده:
تحقیق حاضر در پی « تدوین نظام مباحث مطلـوب در مـدیریت راهبـردی فضـای مجـازی بـا رویکرد فرهنگی» است . در این راستا، لازم است که به طور همزمان دو جنبـه ابـزاری و حقیقـی در مدیریت راهبردی فضای مجازی با نگاه فرهنگی مورد توجه قرار گیرد. پژوهش حاضـر بـا بررسـی و مطالعه ی اسنادی و میدانی و با بهره گیری از روش تحلیل محتوای کیفی در پی پاسخ به این سـوال اصلی است که چه اقتضائات و الزامات ابزاری ( آموزشـی ) و چـه الزامـات اصـلی و حقیقـی (دروس و سرفصل های آموزشی در سطح عالی ) برای مـدیریت راهبـردی فضـای مجـازی بـا نگـاه فرهنگـی ضروری است . مطلوبیت مباحث ، در تحقیق حاضر، ازجهت هدف ، کاربردی و ناظر بر مـلاک هـایی است برگرفته از اسناد بالادستی مربوط به نهاد آموزش عالی و مبتنی است برآمـوزه هـای اسـلامی ، دانش روز و تجارب بومی و از جهت نوع ، با توجه به ابزارهای گردآوری اطلاعات و ابتنای تحلیل آنها بر معیارها و ارزش هـای منتخـب ، کیفـی اسـت . جامعـه آمـاری شـامل کارشناسـان و اندیشـمندان دانشگاهی صـاحب نظـر در حـوزه فرهنـگ اسـت کـه در آن بـا اسـتفاده از روش مصـاحبه نیمـه ساختارمند برای تجزیه و تحلیل داده ها استفاده شده است . لذا ضمن بررسـی کاسـتی هـای نظـام مباحث موجود در رشته مدیریت راهبردی فرهنگی با گرایش رسانه ای ، موضوعات تخصصـی در ٤ دروس برای تحصیلات عالی دانشگاهی ارائه گردید که عبارتنداز: درس گفتمـان انقـلاب اسـلامی و گفتمان سازی تفکرات انقلابی، مدیریت افکار عمومی با محوریت فقه و اخلا ق ، مـدیریت راهبـردی فرهنگی در رسانه و مدیریت راهبردی فرهنگی در فضای مجازی .