چکیده:
بازی، مهم ترین و اصلی ترین فعالیت کودک است.کودک انواع مهارت های آموزشی و اجتماعی را ناخودآگاه از طریق بازی می آموزد. برخی صاحب نظران، بازی های رایانه ای را جزء اسباب بازی ها می دانند و برخی آن را صورت های جدیدی از بازی می دانند که برای انجام آن از اشکال مختلف تکنولوژی استفاده می شود .پدیده بازی های رایانه ای مانند بسیاری از شکل های نوین سرگرمی که محبوبیت گسترده ای یافته باعث بروز نگرانی هایی درباره ی اثرهای جانبی آن ها بر بازیکنان افراطی شده است .چون بازی های رایانه ای در میان کودکان و نوجوانان به دلیل های نادیده انگاشتن دیگر فعالیت های آموزشی، اجتماعی و اوقات آسودگی خود، به صرف داشتن وقت به بازی می پردازند، این بازی ها بالقوه زیان بار به شمار می روند.امروزه با پیشرفت تکنولوژی و توسعه ی ارتباطات ورسانه ها ، ناخواسته زندگی انسان ها تحت تاثیر این رسانه ها قرار می گیرد و بچه ها به خاطر دلایل زیادی همچون آپارتمان نشینی تحرک کمتری داشته و به بازی های رایانه ای رو آوردندو تاثیر بازی های رایانه ای در زندگی روزمره به ویژه رفتار کودکان بر کسی پوشیده نمی باشد.هدف از انجام این تحقیق بررسی تاثیر بازی های رایانه ای برروی کودکان سنین 5تا 7سال در شهر ستان سراب می باشد. جامعه آماری تحقیق حاضر ،شامل نوآموزان پیش دبستانی های شهرستان سراب بوده که از بین آنها 55 نفر به عنوان نمونه آماری در این تحقیق شرکت کردند .ابزار اندازه گیری این تحقیق شامل پرسشنامه برای سه مولفه ،اثر بازی ، مدیریت زمان واحساس مسوولیت کودکان در برابر والدین می باشد .نتایج نشان داد که بین بازی های رایانه ای بر عملکرد کودکان وهمچنین مدیریت زمان در عملکرد زندگی کودکان رابطه ی معنا داری وجود دارد .این رابطه در مورد احساس مسوولیت کودکان در برابر والدین در حد متوسط است