چکیده:
برنامه درسی به عنوان یک راهنما جهت انجام فعالیت های فرآیند آموزش تدوین می شود که شامل مراحل مختلفی می باشد. ابتدا نیاز سنجی صورت می پذیرد و پس از آن اهداف یادگیری با توجه به مبانی تعیین اهداف مشخص شده و سپس محتوا و مجموعه ای از تجارب و فعالیت های یادگیری از پیش تعیین می شوند و به صورت رسمی در کتاب ها و سایر رسانه ها و در مراکز آموزش رسمی از پیش دبستانی تا دوره های آموزش عالی اجرا شده و مورد ارزشیابی قرار می گیرند. پژوهش حاضر به روش مروری کتابخانه ای انجام شده است که هدف از آن بررسی نقش برنامه درسی پنهان در تجارب یادگیری دانش آموزان بود. نتایج پژوهش نشان می دهد که برنامه درسی پنهان را می توان نوعی یادگیری در بستر فرهنگی حاکم بر محیط آموزشی دانست که بدون آگاهی معلمان و دانش آموزان برای دانش آموزان حاصل می شود و بخشی از فرآیند آموزشی در مدرسه است که به سادگی قابل لمس و درک نیست.