چکیده:
یکی از ویژگی های مهم و اساسی در آموزش و پرورش توجه به زندگی اجتماعی افراد است و هدف اصلی آن آماده ساختن دانش آموزان برای مفید بودن و منشا اثرشدن درجامعه است و معلم اولین هنر پیشه در صحنه آموزش است. این مقاله با هدف بررسی نقش معلم در رشد اجتماعی دانش آموزان انجام شده است .گردآوری اطلاعات از روش کتابخانه ای می باشد. این پژوهش نشان می دهد:رشد اجتماعی فرآیندی است که از طریق آن فرد، آگاهی ها، ارزش ها، برقراری روابط اجتماعی و مهارت های اجتماعی را کسب می کند و این امور او را قادر می سازندکه با جامعه هماهنگ و همگون گردد و به طور درست و سنجیده رفتارکند. بنابراین سازگاری با محیط اجتماعی یکی از معیارهای اندازه گیری رشداجتماعی به شمارمی آید. آموزش و پرورش و معلمان به عنوان اصلی ترین رکن در آموزش و پرورش و حتی می توان گفت به عنوان اصلی ترین رکن در جامعه نقش اساسی در پرورش اجتماعی دانش آموزان دارند.