چکیده:
تحقیق حاضر با هدف پیش بینی کیفیت زندگی کاری براساس سرمایه فرهنگی معلمان دوره متوسطه (مطالعه موردی: شهرستان بندرگز) در سال 1399-1398 انجام شد. روش تحقیق پیماشی و جامعه آماری به تعداد 140 نفر بود که بر اساس فرمول کوکران تعداد 103 نفر با روش نمونه گیری تصادفی بر اساس جنسیت به عنوان نمونه انتخاب شدند و بین آنها پرسشنامه سرمایه فرهنگی و کیفیت زندگی کاری توزیع شد. یافته های تحقیق نشان داد کیفیت زندگی کاری نمونه های مورد مطالعه، در حد متوسط می باشد و بیشترین نتایج نمرات کسب شده برای ابعاد یکپارچگی و انسجام اجتماعی اختصاص و مولفه فضای کلی زندگی نسبت به دیگر رویکرد ها ضعیف بوده است. نمره به دست آمده از میزان سرمایه فرهنگی و مولفه های آن نیز در حد کمی بالاتر از متوسط است و از بین ابعاد سرمایه فرهنگی، بیشترین نمره به سرمایه فرهنگی عینیت یافته اختصاص دارد و کمترین نمره میانگین به مولفه سرمایه فرهنگی نهادینه اختصاص دارد. همچنین نتایج نشان داد بین سرمایه فرهنگی و کیفیت زندگی کاری معلمان رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. بین سرمایه فرهنگی تجسم یافته، عینیت یافته و سرمایه فرهنگی نهادینه با کیفیت زندگی کاری معلمان رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. تحلیل اثر متغیر های زمینه ای بر کیفیت زندگی کاری معلمان نیز نشان داد که متغیر تحصیلات بر کیفیت زندگی کاری تاثیر داشته اند. همچنین در زمینه تاثیر و نقش هریک از متغیرهای مستقل (مولفه های سرمایه فرهنگی و عوامل جمعیت شناختی) بر متغیر وابسته (کیفیت زندگی کاری) معلمان نشان داد مولفه سرمایه فرهنگی عینیت یافته بر کیفیت زندگی کاری بیشترین تاثیر و میزان تحصیلات کمترین تاثیر را بر کیفیت زندگی کاری افراد دارد. بطور کلی، نتایج پژوهش حاضر نشان می دهد کیفیت زندگی کاری براساس میزان سرمایه فرهنگی قابل تبیین است.