چکیده:
امروزه با توجه به تغییر و تحولات گسترده، سازمانها نیازمند کارکنانی هستند که از سواد و مهارت دیجیتالی برخوردار باشند. هدف اصلی پژوهش حاضر، بررسی تاثیر سواد دیجیتالی بر توانمندسازی کارکنان با میانجی نگرش شغلی میباشد.تحقیق حاضر از نظر ماهیت محتوایی توصیفی- علی از نوع مدل معادلات ساختاری بوده و از منظر هدف کاربردی و از لحاظ زمان گردآوری داده، تک مقطعی میباشد. شرکت کنندگان در پژوهش حاضر، معلمان شاغل به تدریس در دورهی ابتدایی و متوسطه دوره اول سال تحصیلی 1402-1403 شهرستان نمین به تعداد 853 نفر میباشند. روش نمونهگیری به کار گرفته شده، نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای بوده؛ و با توجه به ناهمگون بودن جامعه آماری از روش نمونهگیری طبقهای نیز استفاده گردید. بر اساس جدول مورگان نمونهای به حجم 230 نفر (151 نفر زن و 79 نفر مرد) انتخاب شدند. دادههای مورد نیاز با استفاده از پرسشنامههای استاندارد گردآوری و با استفاده از نرم افزارهای Spss و Lisrel مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج تجزیه و تحلیل دادهها نشان داد که سواد دیجیتالی با مقدار ضریب مسیر 0/79 و با مقدار ضریب معناداری 03/8 بر نگرش شغلی معلمان تاثیر مثبت و معناداری دارد. همچنین سواد دیجیتالی با مقدار ضریب مسیر 0/61 و با مقدار ضریب معناداری 5/21 بر توانمندسازی کارکنان تاثیر مثبت و معناداری داشته و اثر غیرمستقیم سواد دیجیتال بر توانمندسازی کارکنان با میانجی نگرش شغلی نیز با مقدار ضریب مسیر 0/38 و با مقدار ضریب معناداری 6/12 محاسبه شد.