چکیده:
پاسخ به چراییها در حیطه فلسفه و تبیین چگونگیها و چیستیها در محدوده علم، آنگونه که در ابتدای امر، عاری از تداخل می نماید نیست. تقابل علم و دین از جمله مواردی است که نتاج تداخل یاد شده تلقی می گردد. تضاد، تفارق، تعامل و وحدت این دو مقوله، امور چهارگانه ای است که همواره ذهن فیلسوفان و دانشمندان علوم تجربی را به خود مشغول داشته است. غور در نظریات اندیشمندان در خصوص امور یاد شده، وجه پنجمی از این ارتباط را نمایان می کند که می توان از آن با نام تفاهم یاد کرد. امتثال جزم معطوف به علم و دین در مبنا، روش و غایت به نظر صحیح نمی آید. از سوی دیگر، پردازش قضایای مرتبط، با لحاظ عقل منطقی، وجود وجه پنجم را تقویت می کند. با این وصف، پژوهش هستی شناسانه در مقام کنونی، هدف اصلی خواهد بود. این مقاله که به روش اسنادی - کتابخانه ای و به سیره توصیفی - تحلیلی مدون گشته است، منصرف از عطف به امکان یا عدم امکان اثبات وجود منشاء واحد، واجب الوجود یا خداوند، در پی اکتشاف عقلانی رابطه تفاهمی علم و دین و بر معیار عقل منطقی مسطور است
It's not as simple as it used to be to answer philosophical questions about why things happen and scientific
questions about how and why things work. In the conflict mentioned above between science and religion, there is
a significant amount of overlap. Contradiction, divergence, interaction, and union of science and religion have
long preoccupied philosophers and experimental scientists. The fifth part of this interaction, which might be
termed comprehension, can be found by studying intellectuals' ideas in this respect. Obeying science and religion
based on the theme, method, and goal does not seem to be appropriate. On the other hand, the rational reasoning
of connected theorems strengthens the fifth component. However, the primary objective will be to maintain
ontological research in its present state. This article was compiled using archival and library research, as well as
a descriptive-analytical technique. Refusal to resort to the possibility or impossibility of demonstrating the
presence of a single origin, necessary existence, or God is written in the light of the rational discovery of the link
between science and religion and using logical reasoning as a criterion.