چکیده:
پیشرفت تکنولوزی شکل کسب و کارهای سنتی را متحول ساخته و موجب شکل گیری کسب و کارهایی شده است که پیش از ظهور تکنولوژی موجودیت نداشتند. رشد روز افزون استفاده از فناوری های ارتباطی و تحول زیرساخت های مورد نیاز این فناوری ها، ساختار جدیدی پدید آورده است که شرط لازم برای ایجاد کسب وکارهای فناوری محور می باشد . کسب و کارها به سمت الکترونیکی شدن و ارائه خدمات از طریق شبکه های اینترنتی در حرکت اند.یکی از حوزه هایی که به شدت تحت تاثیر قرار گرفته، حوزه حمل ونقل می باشد. با ورود اپلیکیشن های تاکسی یاب به حوزه حمل و نقل درون شهری ، سهم بازار تاکسی های شهری و همچنین آژانس ها به شدت کاهش پیدا کرد. با این اتفاق چالش هایی بین شرکت های تاکسی یاب آنلاین با اتحادیه آژانس ها و کرایه اتومبیل و همچنین سازمان تاکسیرانی اتفاق افتاد . در چند سال اخیر با ورود اپلیکیشن های اعلام بار به حوزه حمل و نقل جاده ای احتمالا شاهد تکرار این سناریو در حوزه حمل و نقل جاده ای در آینده نزدیک خواهیم بود. شرکت های بزرگ در حوزه حمل و نقل جاده ایی باید با اتخاذ استراتژی مناسب به تغییرات ایجاد شده ناشی از بکارگیری فناوری در اکوسیستم کسب و کار پاسخ مناسبی بدهند . در این پژوهش به بررسی راههای ایجاد بهبود در عملکرد شرکت حمل و نقل جاده ایی و ارائه راهبرد با استفاده از جمع آوری نظر خبرگان، از طریق روش دلفی فازی و تحلیل SWOT پرداخته ایم . ابتدا با استفاده از روش دلفی فازی عوامل تاثیر گذار بر بهبود عملکرد شرکت های حمل و نقل در صورت استفاده از فناوری های روز را شناسایی و مهم ترین عامل معرفی می گردد سپس با استفاده از تحلیل SWOT راهبردهایی توسط خبرگان ارائه و در ادامه با استفاده ماتریس QSPM این راهبردها رتبه بندی می گردند ،سپس راهبردهای متناسب با عامل تاثیر گذار انتخاب و مورد بررسی قرار می گیرند ،در انتها راهبرد برتر معرفی و توضیح داده خواهد شد. براساس تحلیل های صورت گرفته ، خبرگان مدل کسب و کار را به عنوان مهم ترین عامل تاثیر گذار بر بهبود عملکرد شرکت ها در صورت استفاده از فناوری و هم چنین راهبرد انتخاب مدل کسب و کار پلتفرمی و راهبرد شراکت یا کسب مالکیت شرکت های فناورانه به عنوان متناسب ترین راهبردها معرفی می نمایند.پس از بررسی های صورت گرفته راهبرد انتخاب مدل کسب و کار پلتفرمی به عنوان راهبرد برتر شناسایی و معرفی می گردد.