چکیده:
هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی گروه درمانی شناختی رفتاری بر کاهش نشانههای افسردگی در دانشجویان دخترشهر مشهد میباشد. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه دانشجویان دختر شهر مشهد میباشد که نمونهای مشتمل بر 50 نفر برای گروه آزمایش و 50 نفر برای گروه کنترل با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و مقیاس اندازهگیری افسردگی، اضطراب و استرس (DASS21) را تکمیل کردند. در تجزیه و تحلیل یافتههای پژوهش با استفاده از نرم افزار SPSS 25 و تحلیل کوواریانس تک متغیره نشان میدهد که گروه درمانی شناختی رفتاری باعث کاهش نشانههای افسردگی در دانشجویان شده است بنابراین فرضیهی تحقیق تایید میشود (P> 0/05). با توجه به یافتههای پژوهش رویکرد گروه درمانی شناختی رفتاری بر نشانههای افسردگی دانشجویان دختر شهر مشهد موثر بوده است و میتوان از این روش درمانی برای کاهش اختلالات خلقی به ویژه افسردگی استفاده کرد.