چکیده:
یکی از مراکز اصلی و مهم کاشیکاری در قرون میانی اسلام (ایلخانیان) کاشان است. براساس منابع و متون، کاشیهای ساختهشده در این مرکز، به نقاط بسیاری از سراسر ایرانزمین و... صادر میشده است. نگارندگان با فعالیتهای میدانی در منطقه آوه، یافتههایی از این هنر و صنعت را در امامزاده فضل بن سلیمان آوه به دست آوردهاند. بررسی و مطالعه تطبیقی نقوش بهکاررفته در تزیینات این بنا با کاشیهای زرینفام کاشان میتواند در به دست آوردن هویت فرهنگی منطقه آوه بسیار مهم باشد. سوالات اصلی پژوهش این است که چه مقدار همانندی میان نقوش تزیینی در کاشیهای زرینفام این دو مکان دیده میشود؟ آیا منطقه آوه تابعی از صنعت و هنر کاشیکاری کاشان است یا اینکه باید مرکزی مستقل در نظر گرفته شود؟ فرضیه پژوهش نیز این است که به لحاظ فرم و نوع نقوش تزیینی، نکات مشابه و متفاوتی در این بین دیده میشود، از سوی دیگر با مطالعات آزمایشگاهی خاک آوه میتوان پنداشت که کاشیهای زرینفام منطقه آوه با غنای عالی خاک رس منطقه و وجود شواهد عینی و ملموس از ساخت کاشیهای زرینفام (جوشکوره و...) و نیز اختلافاتی در طراحی نقوش تزیینی میتواند مرکزی مستقل در ساخت چنین آثار هنری باشد. درنتیجه میتوان بیان داشت که سبکی دیگر به نام سبک آوه در ساخت کاشیهای زرینفام قرون میانی اسلامی، باید در ردیف سایر سبکهای این هنر تزیینی قرار گیرد. این پژوهش به روش توصیفی- تحلیلی و با مطالعات میدانی و کتابخانهای به این مهم پرداخته است.
Kashan was one of the main and important centers of tiling in the Middle Ages of Islam (Ilkhanids). According
to the literature, the tiles made in this city have been exported to many parts of Iran and other regions. Through
field activities in the Aveh region, the authors have obtained findings from this art and craft in the Imamzadeh of
Fazl ibn Sulayman Aveh. A comparative study between the designs used in the decoration of this building with
the Luster painted tiles of Kashan can be very important in obtaining the cultural identity of Aveh region. The
main question of the research is how much similarity can be seen between the decorative patterns in the Luster
tiles of these two places? Is Aveh region a subregion of Kashan tile industry and art? Or should it be considered
as an independent center in the tile industry? The hypothesis of the research is that in terms of form and type of
decorative patterns, similar and different points can be seen between them. Luster painted tiles and the existence
of differences in the design of their decorative motifs can indicate an independent center in the creation of such
works of art. As a result, it can be said that another style called Aveh style in making Luster tiles of the medieval
Islamic period, should be among the other styles of this decorative art.