چکیده:
جهان در سال های اخیر شاهد انقلاب اطلاعات و ارتباطات بوده و تحولات اجتماعی عظیمی در آن به وجود آمده، به طوری که در اثر این تحولات، قرن جاری به نام فناوری اطلاعات و ارتباطات به ثبت رسیده است. فناوری اطلاعات و ارتباطات بر تمامی فعالیتهای اجتماعی از جمله کارآفرینی اثر گذاشته و در بسیاری از آنها تحولات اساسی به وجود آورده است. امروزه کارآفرینی به شدت به بسترهای فناوری اطلاعات وابسته است و از آن بهره زیادی م یگیرد. از سوی دیگر توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات خود مرهون کارآفرینی است. کارآفرینی دیجیتال نیز، شیو های جدید برای کسب و کار در دنیای جدید است؛ دنیایی که از آن ب ه عنوان دنیای دیجیتال یا دهکده جهانی نام میبریم. دهکده جهانی فرصتی طلایی برای افرادی است که م یخواهند با کمترین هزینه و ابزار، حداکثر بازدهی را در کار هدفمند خود به دست آورند. در مقالۀ حاضر که با روش کتابخان های و اسنادی به رشته تحریر درآمده، کارآفرینی و کارآفرینی دیجیتال تعریف و سپس ویژگی و مزایای آن مطرح شده است. در نهایت مشکلات و موانع کارآفرینی دیجیتال در کشور و را ههای گسترش و ضرورت آن، مورد بحث و بررسی قرار گرفته است. ه مچنین این مقاله به کارآفرینی از منظر و با نگاهی به جایگاه کسب و کار در آموزه های اسلامی پرداخته است. هما نگونه که اخلاق و ارزش های دینی برای تمام رفتارهای اجتماعی و عبادی خطمشی تعیین کرده، بر کار، تلاش و توسع هیافتگی در جامعه انسانی نیز تاکید مضاعفی دارد. در آموزه های قرآنی نیز، پروردگار برای انسان، کار و تلاش را مقرر داشته است.