چکیده:
امروزه بسیاری از آموز شهای دانشگاهی در جهان به واسطه همه گیری کرونا، به صورت مجازی درآمده است که در این میان رشته های مهارت محور، نسبت به رشته های نظر یمحور، با چالش بیشتری روبه رو بوده اند. این پژوهش، که به روش پیمایشی صورت پذیرفته، در نظر دارد با بررسی موانع موجود در آموزش از راه دور در دروس عملی رشته گرافیک، چال شهای آن را شناسایی و راهکارهایی را جهت رفع آنها در آینده با رویکرد آیند هپژوهی ارائه دهد. مهمترین پرس شهای مدنظر این پژوهش عبارتند از: دلایل عدم موفقیت در تدریس از راه دور دروس عملی گرافیک چیست؟ و چگونه میتوان با شناخت مزایا و معایب آموزش از راه دور در رشته هنر، به راهکارهایی جهت ارتقای سیستم آموزشی دست یافت؟ بدین منظور نظرسنجی شامل 50 سوال از 457 دانشجوی رشته گرافیک دانشگاه سوره در سه مقطع کاردانی به کارشناسی، کارشناسی و کارشناسی ارشد به عمل آمده و نتایج آن با نرم افزار SPSS تحلیل شده است. سپس قواعد آموزش مطلوب، بر اساس نظریه «نیل فلمینگ » و نظریه «یورام نیومن » تعریف و بر اساس آن 16 مانع اصلی در راه رسیدن به یادگیری مطلوب دروس عملی گرافیک، در آموزش از راه دور شناسایی شده است. نتایج مستخرج نشانگر آن است که نبود زیرساخت های دولتی چون سرعت اینترنت، قطعی برق، قیمت بالای ابزار الکترونیکی، در کنار ضعف امکانات فضاهای آموزشی آنلاین در پلتفر مهایی چون اسکای روم، مهمترین موانع در آموزش عملی دروس گرافیک به شمار م یآید. برای ارائه استراتژیهای مناسب با رویکرد آینده پژوهی و حل این معضلات، را ه حلهایی ذیل چهار بخش مالی، فرهنگی، آموزشی و تکنولوژیک دست هبندی و در مجموع 34 مولفه برای رفع مشکلات آموزش عملی از راه دور پیشنهاد شد که همگی نیازمند سرمایه گذاری دولتی و ایجاد زیرساختهای مناسب است.