چکیده:
چالشها و تغییرات مستمر ناشی از ظهور فناوری در فضای رقابتی امروز منجر شده تا نگرانی و دغدغههای فزایندهای در ارتباط با آموزش عالی ایجاد گردد. این امر ضرورت اندیشه در خصوص بازآرایی الزامات مهارتآموزی در ساختار آموزش عالی با رویکرد آیندهپژوهی: دورنمایی به نسل آلفا را برجسته میسازد. بر این اساس» هدف از پژوهش حاضرء شناسایی, تحلیل ساختاری پیشرانهای موّثر و تدوین سناریو میباشد. این پژوهش» از نوع کاربردی بود. علاوه بر مصاحبه با متخصصان, مطالعه منابع علمی معتبر از جمله سند تحول راهبردی علم و فناوری در حوزه آموزش عالی» سند آمایش آموزش عالیء نقشه جامع علمی کشور برنامه هفتم توسعه در فرآیند شناسایی مولفهها مورد بهرهبرداری قرار گرفت. بهمنظور شناسایی نیروهای پیشران موّئر محتمل بر آینده مهارتآموزی در ایران از منظر توجه به نسل آلفا در امر آموزش» جلسات بهصورت تلفنی با خبرگان برگزار شد. پس از تحلیل مصاحبههاء در مجموع 163 پیشران در چهار حوزه مورد شناسایی قرار گرفت که پس از تعدیل» تجمیع و اعمال نظرات فهرستی شامل ۲۰ عامل تنظیم شد. سپس پرسشنامه دلفی فازی هت ایجاد اتفاقنظر نهایی تهیه و برای خبرگان ارسال گردید اجرای دلفی فازی به انتخاب ۱۸ پیشران اصلی منتج شده و برای شناسایی پیشرانهای استراتژیک در اختیار خبرگان قرار گرفت و نهایتا ٩ پیشران کلیدی انتخاب و برای تدوین سناریو مورد استفاده قرار گرفت. نتایج حاصله بیانگر ۴ سناریوی مدینه فاضلهء ادامه روند فعلیء ادامه روند فعلی همراه با خوشبینی و وضعیت بحرانی معرفی گردید.