چکیده:
هدف از این تحقبق بررسی و مقایسه اثر ترکیب بازخورد آگاهی از اجرا و آگاهی از نتیجه با کانون توجه درونی بر میزان اکتساب و یادداری سرویس بلند بدمینتون در پسران مبتدی بود. بدین منظور ۵۶ دانش آموز مبتدی با دامنه سنی ۱۴-۱۱ سال و با شرط مبتدی بودن در این تحقیق شرکت کردند. آزمودنیها به طور تصادفی به پنج گروه، بازخورد آگاهی از اجراء بازخورد آگاهی از نتیجه» بازخورد آگاهی از اجرا با کانون توجه درونی» بازخورد آگاهی از نتیجه با کانون توجه درونی و کنترل» قرار گرفتند. ابتدا پیش آزمون از پنج گروه گرفته شد و سپس آزمودنیها در مرحله اکتساب, به مدت ۴ جلسه مهارت سرویس بلند بدمینتون را تمرین کردند. در این مرحله گروه بازخورد آگاهی از اجراء بازخوردهای آموزشی مناسب در مورد اجرا و عملکرد خود از مربی دریافت کردند. گروه بازخورد آگاهی از نتیجه بعد از مشاهده اجرا بازخورد آگاهی از نتیجه داده و آزمودنیها از نتیجه اجرای خود آگاه شدند. بر اساس نتایج حاصله بازخورد آگاهی از اجرا و بازخورد آگاهی از نتیجه و ترکیب آنها با کانون توجه درونی باعث بهبود اجرا و یادداری مهارت حرکتی میشوند و همه گروههای تجربی اختلاف معنیداری با گروه کنترل نشان دادند. اما بین گروههای ترکیبی بازخورد آگاهی از اجرا و آگاهی از نتیجه با کانون توجه در آزمون اکتساب اختلاف معنیداری وجود داشت و گروه بازخورد آگاهی از اجرا با کانون توجه درونی عملکرد بهتری داشتند ولی در آزمون یادداری تفاوت معنیداری بین دو گروه مشاهده نشد.