چکیده:
عملکرد شرکت یعنی نتایج به دست آمده از فعالیتها و اقدامات یک شرکت براساس اهداف از پیش تعیین شده. عوامل متعددی در عملکرد یک شرکت موثرند که احتمالا یکی ازموثرترین آن ها قابلیت های بازاریابی هر شرکت است. در همین راستاء تحقیق حاضر با هدف کلی «بررسی تاثیر قابلیتهای بازاریابی بر عملکره شرکت با تاکید بر نقش جهت گیری بازارء راهبردهای بازاریابی و قدرت سازمانی: مطالعه ای در شرکت پگاه مشهد» انجام شده است. این تحقیق برحسب هدف از نوع کاربردی» بر حسب نوع داده هاء کمی و بر حسب نحوه اجرا از گروه پیمایشی است. جامعه آماری این پژوهش پرسنل شرکت پگاه مشهد می باشد که از میان آنها ۱۸۶ نفر با فرمول کوکران به عنوان حجم نمونهء محاسبه و به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای درنمونه قرار داده شده اند. ابزار گردآوری دادهها در قسمت مبانی نظری؛ کتب. مقالات. پایان نامه ها و غیره ودرقسمت جمعآوری دادههای کمی؛ پرسشنامهای ترکیبی بوده است. یافته های تحقیق که با استفاده از آزمون ضریب همبستگی پیرسون به دست آمده» نشان داد که : قابلیتهای بازاریابی بر عملکرد شرکت. برجهت گیری بازارء بر راهبردهای بازاریابی و برقدرت سازمانی تاثیر معنی داری دارد. همچنین؛ جهت گیری بازار» راهبرههای بازاریابی و قدرت سازمانی بر عملکره شرکت تاثیر معنی داری دارد. نهایت آن که تحلیل رگرسون نشان داد؛ از بین متغیرهای مستقل» متغیرراهبردهای بازاریابی بیشترین نقش را درتبیین عملکرد شرکت دارد.