چکیده:
خلاقیت یکی از اساسیترین تواناییهای انسان می باشد که در همه زمینهها و ابعاد زندگی وی نقش بسیار مهمی را دارد. امروزه
تغییرات سریع جهان» افرادء سازمانها و جوامع را به سمت جستجوی ایدههای خلاقانه سوق و جهت میدهد؛ بنابراین امروزه مسئله
ی پرورش خلاقیت. توجه زیادی را به خود جلب کرده است. در این دوران فرآیندهاء پدیده های خلاقیت. نوآوری و کارآفرینی عرصه 1
های بسیار گسترده ای از جامعه انسانی را تحت تاثیرات عمیق خود قرار داده است؛ از آین رو عامل اساسی پایداری» پویایی و موفقیت
های نهادهای مختلف. حرکت با محوریت خلاقیت و نوآوری است که میتواند جامعه را به سعادت و کمال برساند. آموزش و پرورش
از مهم ترین نهاد های یک جامعه در مسیر پیشرفت و طرقی است و بسیار نیازمند ایده های خلاق و نوآورانه ای است که میتواند
سبب رشد و نمو جامعه و ساختن هر چه بهتر آینده کشور باشد. این حقیقت که برخی از دانش آموزان دارای بهره هوشی بالا در
مدرسه عملکرد تحصیلی پایین داشته و بعضی از آنها با بهره هوشی پایین عملکرد نسبتا خوبی داشته اند نشان دهندهی این است
که هوش, آن گونه که به طور قراردادی آرزیابی شده است تنها عامل موفقیت تحصیلی نیست. با وجود این به جای این که کودکان
خلاق بدون بهره هوشی بالا را «با استعداد» نامند بیش موفق خواندهاند چرا که موفقیت آن ها را نتیجهی انگیزش و نه تواناییهای
هوشی آنهاء دانستهاند. معلمان باید تفکراتی خلاق و نو داشته باشند تا در کلاس درس و مدارس خود از آنها بهره ببرند و به تحصیل
و یادگیری فراگیران کمک کنند. در این مقاله که به شیوه مروری و بر اساس منابع کتابخانه ای تالیف شده است سعی بر آن داریم تا
مفهومی از خلاقیت و انواع آن را بیان کرده و نیز راه های افزایش خلاقیت در دانش آموزان و همچنین تاثیر آن بر یادگیری و آموزش
را بررسی کنیم.