چکیده:
فشار روانی یک حالت ارگانیک است که معمولا به افزایش تنفس, فشار خون، ضربان قلب، رنگپریدگی، انقباض و عرق سرد
پیشانی همراه است که در صورت شدید بودن منجر به بیماری میگرده.با توجه به اینکه فعالیتهای ورزشی به عنوان یک اقدام
پیشگیری کننده نهتنها نقش مهمی در جهت حفظ و ارتقاء سلامتی انسان داردء بلکه با استفاده صحیح آن و تجویز درست آن
میتواند تاثیر درمانی بسیار مفیدی بر روی دانش آموزان گذاره.ما سعی کردیم با تحقیق بر روی یک سری از کتابهای مختلف
تاثیر ورزش و فعالیتهای خلاق و سرگرمکننده و خندهآور در کاهش تنش و فشار درونی و بیرونی بر روی افراد بررسی
کنیم.عامل فشار روانیبه عنوان یک بیماری شایع قرن نامگذاری شد. تاثیر فشار روانی فقط محدود به ایجاد بیماری نیست. بلکه
این مشکل همچنین یک اثر زیانآور بر روی عملکرد دانشآموزان در یادگیری» تمرکز و خلاقیت میباشد. نشانههای فشار
روانی ممکن است به صورت عصبانیت. اضطراب, دلشوره» افسردگی» عصبی شدن» حساسیت و احساس ملامت و بیهودگی در
بین دانشآموزان ظاهر شود و اثر این عوامل بر روحیه و حالات روانی افراد مخرب است و موجب از دست دادن اعتماد به نفس
در آنها و کاهش عملکرد آنها گردد. و این افراد غالبا نسبت به مسائل اطراف خویش بیتفاوت میباشند و این بیتفاوتیها باعث
ناکامی» بیارادگی» افسردگی» پرخاشگری و حتی خودکشی شود.ء که با تغذیه صحیح و ورزش که شامل آموزش (تمدد اعصاب,
مراقبه, تمرکز) که تکنیکهای مفیدی هستندکه برای کمک به افراد در جایگزین کردن احساسات و حالات عصبی و تنشی با
وضعیت آرام و ملایم طراحی شدهاند که باید توسط متخصصان و با شیوههای اصولی و صحیح به کار گرفته شوند تا اثرات خود را ظاهر سازند. در این حالت فعالیتهای مغز را در حالت آرام و دور از فشارهای روانی قرار میدهند به گونه ای که افراد حالت راحتی نسبت به رویدادها به دست میآورند و با تمرین مداوم، تسلط به اعصاب و افکار و اعمال و با استفاده از شیوه های ذن به تدریج برای آنها امری ساده و معمولی خواهد شد و به نظر ما در فعالیتهای مدرسه باید ریلکس و یوگا در ساعات درسی قرار
گیرد که دانشآموزان با رها ساختن فشار روانیکه باعث استرس و اضطراب میشود مراحل درسی و یادگیری را بیاموزند.