چکیده:
وحی در اسلام از جایگاه ویژه برخوردار بوده و اساس ومحوراصلی آموزه های دینی ومنبع همه معارف وحی است.هیچ مساله در اسلام جایگاه وعظمت وحی را ندارد. بنابراین وحی در فرهنگ اسلامی مفهومی اساسی است. اکنون این پرسش مطرح است چه دیدگاههایی درباره وحی وجود دارد؟ حقیت وحی چیست؟ وآیا الفاظ وکلمات قرآن همچون محتوا و معانی آن از سوی خداوند وحی شده و پیامبر هیچ گونه نقش و دخالتی درآن نداشته یا اینکه پدیده ای بشری و ساخته خود پیامبر است و به اصطلاح قالبهایی است که پیامبر تجربه باطنی خود رابه وسیله آنها تعبیر کرده است؟ این مقاله با هدف پاسخگویی به این سوالات انجام شده است و قصد دارد تا به این سوال پاسخ دهد که آیا الفاظ و کلمات قرآن همچنین مانند محتوای آن وحیانی است یا اینکه ساخته پیامبر است. در این مقاله با روش گردآوری اطلاعات کتابخانهای و پردازش توصیفی و تحلیلی به این موضوع پرداخته شده و آنرا از دیدگاه دو تا از مفسرین بزرگ شیعه مورد بررسی قرار داده است. باتوجه به آیات قرآن که می فرماید: هیچ کس نمیتواند تغییری در آیات قرآن بدهد، به این نتیجه میرسیم که الفاظ قرآن هم همانند محتوای آن از طرف خداوند بوده وپیامبر و هیچ بشر دیگری در این باره دخالتی نداشتند.
خلاصه ماشینی:
آیاتی که دلالت بر وحیانی بودن الفاظ قرآن میکنند 1-و اذا تتلی علیهم آیاتنا بینات قال الذین لایرجون لقاءنا أئت بقران غیرهذا أو بدله قل ما یکون لی أن ابدله من تلقای نفسی إن أتبع الا ما یوحی إلی انی اخاف إن عصیت ربی عذاب یوم عظیم « یونس، آیه 15» ترجمه: و هنگامی که آیات روشن ما برآنها خوانده می شود؛کسانی که ایمان به لقای ما (روزرستاخیز) ندارند، می گویند: قرآنی غیر از این بیاور؛ یاآن را تبدیل کن!
تبیین آیه در این آیه جمله غیرهذا أوبدّله موضوع ، وجمله أن ابدّله من تلقاء نفسی محمول می باشد و چون لفظ از طرف پیامبر نبوده نمی تواند تغییر بدهد، و با توجه به تعبیر قرآن با غیر هذا دلالت می کند محتوا، و الفاظش وحیانی است.
و (الهاء) مضاف إليه (الواو) عاطفة (لن) حرف نفي و نصب (تجد) مضارع منصوب، و الفاعل أنت (من دونه) جارّ و مجرور متعلّق بمحذوف مفعول به ثان، و (الهاء) مضاف إليه (ملتحدا) مفعول به أوّل منصوب (صافی، الجدول فى اعراب القرآن و صرفه و بيانه، 1418ق: ج15، ص: 173) بیان آیه جمله واتل موضوع واوحی الیک محمول می باشد و از همین کلمه اوحی می فهمیم که تمام الفاظ ومحتوای قرآن وحی الهی بوده وهیچ کس توان تغییر و تبدیل درآن نداشته است.
موافقت قرآن شرط نیست، بنابراین چون به نام اهل بیت (علیهم السلام) روایات جعل می کنند، چه اینکه روایات مجعول کم نیست پس این تحریف شده است.